Rabu, 7 Mei 2014

Pahit Manis Misi Tengas Ulu Sia;Part 2

Sambungan …

 

Pagi Jumaat agak awal juga aku bangun.Lepas solat subuh,aku terus prepare set pancing.Kaedah simple sudah,batu hidup dengan perambut 25 paun sekaki setengah.Air laju-laju ni tak guna perambut panjang,cepat kusut.

Kitorang guna umpan cengkerik,yang agak mujarab sebenarnya.Aku cuma dapat seekor ikan saiz juvenil,entah tengas ke kelah tak taulah.Tapi ikan ni menyambar masa aku karau pancing untuk periksa umpan.Maknanya ikan-ikan kat sini lebih suka menyambar umpan yang bergerak.Sebab tu geng-geng asli kat sini cuma guna pancing bodo dari pelepah palma dengan berumpankan buah hutan berwarna merah.Buah tu kecik je,agak keras sebab dalamnya cuma ada bijik dan saiznya besar sikit dari pellet airsoft.

Kaedah memancingnya memang unik.Umpan tadi dihayun(lebih kurang macam menghempas) ke permukaan air.Ikan-ikan sungai bersaiz dua tiga jari memang kebulur dengan buah ni.

IMAG2018_BURST001

Mr. Ben10 praktikal kaedah tradisional asli Semai

IMG-20140503-WA0019

Adik beradik tengas jugak kot??

IMAG2014

Ikan saiz juvenil yang dipancing orang asli.Depa peduli apa amalan catch & release

Menjelang jam 10.00 am keatas,tak ada lagi getuan ikan.Maybe semua dah lari.Lubuk tu agak sempit dan selebihnya cetek dimana kami jadikan tempat mandi-manda.Total hour aku memancing pun rasanya sekitar 4 jam je.Malas nak explore lubuk lain sesorang atas faktor keselamatan.Kejap lagi aku cerita pasal apa.

Hari tu diisi dengan aktiviti rilek-rilek je sambil tunggu orang asli bawa balik ikan.Diorang ni tak reti duduk diam,kejap memancing,kejap menembak.Keje kitorang masak makanan sambil-sambil halau lebah.Kat sini nyamuk tak ada tapi lebah yang banyak.Mujur bukan jenis lebah yang bisa sangat.Kalau kena sedas dua tu sakitnya dalam 10 minit jugak la baru hilang.

 

Aktiviti sepanjang hari:

IMG-20140503-WA0011

IMG-20140503-WA0027

Abg. Mel sampai juga ke lokasi walaupun tenaga dah 0%

IMG-20140503-WA0009

Abg.P,pak imam dalam misi ni

IMG-20140505-WA0033

Abg. Din,bab masak dia handle

IMG-20140503-WA0008

Abg. Jul,barang camping macam nak duduk dua minggu dalam hutan,hehe!

Sepanjang tiga hari dua malam dalam misi ni,banya benda yang kami belajar terutamanya persediaan yang sesuai.Misi ni amat meletihkan sebab ada beberapa perkara yang tersalah jangka terutamanya keperluan-keperluan yang optimum untuk aktiviti lasak macam ni.

 

1.Pakaian

- Orang lain punya pakaian dah ok,kecuali aku.Aku dengan selambanya memakai jeans dan menyarung safety boot Oscar.Rupanya sangat susah bergerak dalam hutan dengan seluar jeans dan kasut yang berat.Next time kena cari pakaian yang lebih fleksibel dan kasut kicap.

 

2.Kelengkapan

-Sebaiknya barangan untuk survival kena optimum,tak lebih,tak kurang.Sebahagian besar membawa barangan yang berlebihan.Sebaiknya barang semua dalam beg galas dan tak perlu ada objek untuk dipegang sepanjang masa.Lebih mudah untuk bergerak dalam hutan.Berat maksimum untuk selesa bergerak aku rasa tak lebih dari 10kg.

Untuk alatan memancing memadai bawa set medium dengan panjang rod maksimum 6 kaki.Dua set cukup,tak payah banyak.

 

3.Informasi tepat

-Yang ni paling penting.Punca dua benda diatas berlaku ialah informasi yang tidak tepat.Jangkaan awal ialah perjalanan mengambil masa selama dua jam.Kondisi dan jarak trek tidak diketahui.So ramai yang tersalah jangka dengan membawa bebanan lebih dan juga apparel yang tak sesuai langsung.

 

4.Alatan sokongan

-Kami bawa portable stove dengan empat tin gas.Agak mudah tapi memerlukan ruang.Barangkali lepas ni kami perlu bawa hexamine fuel tablet.Begitu juga dengan pencahayaan malam.Sistem lampu mentol dengan bateri kereta agak tidak praktikal untuk dibawa jauh kedalam hutan.Lepas ni group kena invest beli sistem lampu yang compact dan pencahayaannya cukup terang.

 

5.Keselamatan diri

-Jauh didalam hutan tanpa sebarang komunikasi dengan dunia luar memang berisiko.Sebarang aktiviti yang boleh mengundang kecederaan perlu dielakkan.Tapi kita cuma mampu merancang….

IMG-20140505-WA0007

Spot yang ditunjukkan anak panah merah adalah spot yang hampir meragut nyawa Abg.Jul.Asalnya beliau meranduk air cetek tapi seliparnya hanyut ke spot tersebut.Beliau cuba mengambil seliparnya semula dan tiba-tiba beliau disedut masuk kebawah batu.

Kami semua panik tak tau nak buat apa terutamanya Mr.Ben10 yang menyaksikan kejadian tu depan mata.Aku yang masa tu pakai kain pelikat pun macam tak percaya sebab tak nampak apa-apa.Dalam berdebar-debar tu nampak tangan Abg Jul keluar dari celah batu.

Hasil usaha beliau sendiri yang fight for his life,beliau berjaya menimbulkan kepala untuk mengambil nafas.Seriously kejadian tu agak meninggalkan trauma sebab kami tak mampu buat apa-apa untuk menyelamatkan beliau.Alhamdulillah umur beliau masih dipanjangkan.Sampai hari ni aku terasa agak kesal sebab buntu dalam saat-saat genting macam tu.

Walaupun spot tu nampak biasa je kan,tapi sebenarnya sangat dalam dan airnya deras memasuki celahan batu.One way in kedalam lubang,almost impossible to get out.

Sekali lagi diingatkan untuk diri sendiri,UTAMAKAN KESELAMATAN.Do not underestimate the power of nature.

Ingat lagi perenggan yang aku cerita pasal orang asli ternampak harimau besar lembu?Sebenarnya Mr.Ben10 pun ada ternampak masa mengejar orang asli yang lead trekking.Masa tu dia dah kena tinggal dengan orang asli,kitorang pulak jauh tertinggal kat belakang.Betul ke tidak wallahua’lam…

 

6.Sentiasa dalam kumpulan

-Jangan berpecah-pecah.Orang asli memang laju langkah dia,tak terkejor baq hang.Kita ada disiplin masuk hutan,jangan tinggal kawan,rehat bila barai.Banyak kes sesat dalam hutan sebab tersasar dari trek.Bila bergerak dalam kumpulan In Sya Allah laluan kita betul.Kalau sesat pun sesat semua sekali,hahah!

 

Personally,banyak benda yang aku dapat daripada misi ni.Terutamanya erti sebenar merindui anak isteri.Aku memang biasa dah jauh dengan anak bini,seminggu sekali baru jumpa.Tapi dalam hutan ni lain.Mana boleh calling,WhatsApp.

Satu lagi aktiviti ni macam motivasi juga.Mengajar kita merendah diri dan sedar kita ni insan yang kecil dan lemah.Jauh kerdilnya berbanding alam ciptaan tuhan.Macam aku cerita dalam entri satu lagi,1/3 trek je kami bergerak guna tenaga,selebihnya dorongan mental.

Kalau takut penat,taknak cari sakit baik baring depan TV layan HBO.Tapi inilah pengalaman tak ternilai harganya yang barangkali sekali seumur hidup.

 

Next time kalau ada rezeki berkomplot masuk hutan lagi,kita rancanglah baik-baik.Pertimbangkankan point-point yang aku nomborkan.Selebihnya kita serahkan pada Allah S.W.T.Sekian,jumpa lagi.