Selasa, 11 Mac 2014

Kepentingan Line Roller Bearing

Tercerita pasal Banax GT Extreme,baru aku teringat satu benda yang aku nak tuliskan.Aku ni memang pesen macam ni.Satu entri terdahulu akan diikuti entri susulan yang nampak macam sama.

Minggu lepas aku servis mesin bajet rendah Tomman Megatronic AL4000 yang aku beli tahun 2010 dulu.Mesin tu amat jarang aku pakai sebenarnya disebabkan ketiadaan masa untuk serius memancing.Ditambah lagi dengan kehadiran satu set pancingan yang baru,mesin ni dibiarkan berhabuk dalam stor.

TOMMAN REEL   MEGATRONIC AL   TCE TACKLES SINGAPORE PTE LTD

Lampu disko kat rotornya memang lulz!

Secara amnya Tomman Megatronic 4000 ni dibina dengan material murah dan kejuruteraan yang ringkas untuk membolehkannya dijual pada harga bawah RM50.Aku dah lupa berapa tapi memang amat murah.

Nama pun mesin murah,maka prestasinya pun oooppsss gituu!!haaaa!Paham kot ye?Bila aku uji mesin tu yang dipadankan dengan rod AwaShima untuk mengangkat helmet,terasa dragnya agak tersangkut-sangkut.Lepas tu tali monofilamennya jadi berpintal-pintal macam mee megi.

Agak pelik juga sebab sistem dragnya bersih dan sudahpun diletakkan sedikit pelincir untuk mengelakkan karat.

Kemudian aku periksa line roller.Masa spooling tali tanpa beban,line roller bergerak lancar.Tapi bila mula menarik beban,line roller berhenti bergerak dan tali mula bergesel.Tekanan tali menekan line roller rapat ke bushing plastik yang berfungsi sebagai ‘bearing’ dan seterusnya rotor jammed.Itulah punca drag tersangkut-sangkut dan tali jadi mee megi.

942c

Contoh line roller Shimano

Disebabkan pengurangan kos binaan,mesin Tomman Megatronic ni cuma dibekalkan 3 ball bearing,dua di gear pemacu dan satu untuk bahagian rotor (pinion gear).Ketiga-tiga bearing ni bekerja dengan baik,cuma ketiadaan bearing pada line roller menghadkan keupayaannya bekerja.Patut la masa aku pam belukang 1.5kg pun rasa macam pam kayu balak hanyut.

Kesimpulannya ialah,pilih mesin pancing yang mempunyai ball bearing di tempat yang menerima tekanan tinggi semasa bekerja.Tak banyak bearing tak apa,janji ianya diletakkan ditempat yang betul.

Contohnya macam ni:

 

1 pada pinion gear

2 pada gear pemacu

1 pada line roller (paling penting)

1 pada handle

1 infinite anti-reverse gear

Kombinasi 5 + 1 bearing ni biasanya tak mungkin dapat bawah RM100.Harga mesin pancing mahal-mahal pun belum tentu dapat hasil.Kena sesuaikan dengan padang pancingan.Cuma kalau pernah rasa betapa smoothnya mesin yang baik kejuruteraannya,tentu dah tak berkenan lagi pakai mesin bajet.

Walaupun pemakaian line roller bearing ni selalu diabaikan pembuat mesin bajet rendah,sebenarnya tugas line roller lah paling kritikal.Diorang ni tak study ke apa.Bayangkan tugas menyusun tali yang tegang ditarik ikan ditanggung oleh roller yang hanya dialas dengan plastik.Merepek sungguh!

Tiada ulasan: