Rabu, 5 Mac 2014

Berjimat Biar Kena Gaya

Semalam wife aku cerita pasal kesusahan staff klinik dia.Aku namakan staff tu sebagai Kak M.Kak M ni memandu Proton Wira dengan kondisi separa runtuh setiap hari untuk bekerja dan menghantar anak ke sekolah.

Ditakdirkan keretanya rosak semalam dan dihantar ke bengkel.Dari penceritaan wife aku, barangkali kerosakannya ialah overheating.Biasanya overheating ni kipas tak jalan atau sistem penyejukan enjin bocor.Jalan sekejap kena topup air radiator.

Selepas kopak lebih lebih RM300,mekanik cuma tukar gasket dan cuci piping.Gasket apa tu aku tak tau.Hari ni pergi woksyop tengok kereta,mekanik tak periksa pun kondisi pam air.Disebabkan aku cuma dengar cerita dari WhatsApp je,aku tak boleh nak imagine jugak apa yang rosak sebenarnya.

Kalau air cepat sangat berkurang maknanya ada kebocoran,radiator kena batu atau water pump dah uzur.Setahu aku,water pump ni dicipta memang untuk bocor sebagai indikasi yang ianya perlu diganti baru.Biasanya permukaan luar water pump akan diselaputi karat.Ini tok guru aku dululah yang ajar.

Tapi banyak faktor yang boleh dipertimbangkan untuk mengenalpasti kerosakan berpunca dari mana.Pertamanya gunakan deria mata.Tengok mana-mana bahagian yang terlibat dalam sistem penyejukan iaitu radiator,kipas,piping(hos getah),dan water pump.Ada tak mana-mana bahagian yang tak berfungsi atau mengeluarkan air.

Kedua,waktu bila meter suhu enjin melonjak.Samada ketika dipandu atau idle.Yang ni kena tengok kipas radiator,berjalan ke tidak bila suhu enjin mencapai tahap tertentu.Laju atau perlahan kipas tu bergerak pun kena tengok juga.

Tetapi simptom yang ditunjukkan kereta Kak M tadi ialah perlu ditambah air dengan kerap.Maknanya bocorlah,bukan disebabkan kipas tak jalan.Ada satu keadaan lain dimana secara zahirnya tak nampak air memercik atau meleleh,tapi air cepat berkurang.Simptom macam ni menunjukkan rosak yang agak kritikal.

Keadaan ni dipanggil “enjin minum air”,hahaha!Pasal apa enjin haus sangat sampai minum ayaq radiator?

Keadaan ini disebabkan oleh enjin lampau panas berulang-ulang kali dan menyebabkan head enjin bengkok dan seterusnya membocorkan water jacket di sekeliling silinder.Head yang bengkok merenggangkan ruang antara head dan blok enjin dan seterusnya air panas yang bertekanan tinggi memasuki silinder enjin.Bukan setakat itu saja,air juga boleh bercampur dengan minyak enjin.

Kalau benda ni terjadi,overhaul lah jawabnya.Head perlu di “skim” semula untuk meratakan permukaan,air yang bercampur dengan minyak enjin perlu dibuang dan bahagian dalaman enjin perlu dibersihkan.Poket parah + patah kaki takde transport untuk beberapa hari.Kecuali pomen yang komited,tiga hari boleh siap.

Sebenarnya Kak M tadi berhajat nak pakai Viva-forever,tapi laki dia tak bagi.Katanya kereta kecik,tak muat anak ramai.Masalahnya bila nak pergi tempat jauh-jauh,tak pakai juga Wira reput tu.Tetap kena sewa kereta lain.”Bijak'” sungguh laki dia.Kesian la sikit kat wife yang bekerja,dalam masa yang sama perlu menyelenggara anak-anak.Awok tidorrr aje kat rumah sampai pukul 9.

kereta zaman akn dtg

Gambar hiasan

Taknak berhutang dengan membeli kereta baru tu bagus,tapi lebih bijak kalau kereta yang ada tu diselenggara sampai tip-top.Tak payah la kemut sangat.Eh,malu la Wira takut jalan jauh.Arwah bapak aku dulu rilek je start Mitsubishi Evolution Galant Sigma tahun 1977 balik Sekinchan.Zaman tu plak mana ada highway LPT.Biasa lepas subuh gerak dari Lepar Utara,nak dekat Asar baru sampai Tali Air 8,Sekinchan.Terberak kencing baru sampai,but the point is kereta tu cemerlang sekali menjalankan tugas tanpa gagal.