Khamis, 30 Januari 2014

Selesai Masalah


Gambar ni bertarikh 24 Mei 2012
SSR Type C-RS + Aderenza 205/40/R17
IMAG0097

Gambar ni plak bertarikh 29 Januari 2014
Enkei from Myvi 1.5 + Silverstone Powerblitz 175/65/R14
IMAG1729

Solusi jangkamasa panjang untuk menempuh jalanraya Pahang yang ‘teramat cantik’.SSR tu akan diperbaiki dan jual/trade in.Maybe akan diganti dengan Enkei RPF saiz maksimum 16 inci je.Malas nak main trend concave nih!

*Hujung minggu lepas aku balik kampung sempena perkahwinan member baik aku,Encik Naruto.Lepas tukar rim+tayar haritu,ni lah perjalanan jauh pertama yang aku pandu.Tahu tak betapa nikmatnya memandu kereta dengan rim standard,tayar baru serta spring yang sedikit keras?
Seriously best.Dah bertahun juga aku tak rasa nikmat pemanduan macam ni.Perjalanan selesa,hati senang,lubang atas jalan pun tak perlu risau lagi dah.To be honest,tahap keyakinan memandu sedikit laju di lebuhraya sama macam aku drive Persona dulu.Masa kereta aku pakai kombinasi rim 17,aku dah tak memandu laju dilebuhraya.Terasa gayat sebab sensitiviti tayar memberikan isyarat yang kurang enak pada roda stereng.Paling laju pun aku pernah drive 140kmj masa pakai sport rim.
Sedangkan rekod kelajuan maksimum yang aku ingat ialah 162kmj(aku drive),dan 180kmj(adik aku drive) menggunakan kombinasi rim + tayar standard.Rumusan yang aku dapat buat ialah:

i) Gunakan setting rim 17" untuk nampak cantik,tapi berkorban keselesaan dan keyakinan memandu laju,
ii) Kekalkan kombinasi rim standard kalau utamakan keselesaan

Pendapat aku,kombinasi terbaik untuk dapatkan keselesaan dan sedikit kosmetik pada kereta ialah dengan menggunakan konfigurasi rim bersaiz 15 inci dan dipadankan dengan tayar berprofil 195/55/15.Atau rim 16 inci + tayar 205/45/16.Tak boleh lebih/kurang.Kang jauh sangat beza dari radius tayar asal.
Stail-stail rim yang dicadangkan ialah dari model-model evergreen macam RPF,TE37,CE28N atau EVO Regamaster.Syaratnya kena lowered sikit.