Saturday, November 16, 2013

Journey To Pantai Timur


As salam semua.
Rasanya lebih dua minggu aku tak mengupdate apa-apa dalam blog ni.Sebenarnya dua minggu lepas aku ada tugasan luar selama seminggu dan lepas tu sibuk menguruskan hasil tugasan.
Dari 4hb November sampai 9 November,aku berlegar-legar di sekitar kampung dan belakang rumah orang di Pantai Timur untuk tugasan projek germplasma pokok Patawali.
50 sampel perlu dikumpulkan dan kali ni sampel dari tiga negeri mempunyai jumlah yang agak samarata.

CABARAN MENTAL
Walaupun pokok ni boleh dikatakan agak popular ditanam di kawasan kampung,tapi nak mencarinya boleh tahan mencabar juga.

1.Kenderaan 4WD tak boleh dipandu perlahan sepanjang masa.Orang marah beb.Walaupun menggunakan kenderaan rasmi kerajaan.Masa tugasan zon tengah dulu aku terpaksa menyalakan lampu hazard.Mungkin lepas ni kena tampal stiker bertulis,"PENYELIDIKAN SEDANG DIJALANKAN.KERJASAMA ANDA AMAT DIHARGAI".
Bila kenderaan dipandu agak laju,macamana nak nampak helaian daun hijau muda bersaiz sekitar 10-15cm dari celah-celah pokok belakang rumah orang kampung?Mujur kami semua bermata helang.Driver pun memainkan peranan jugak,terutamanya yang berpengalaman.Diorang tau laluan mana yang banyak kampung lama.

2.Keadaan lokasi sampel kadang-kadang amat ekstrem.Disebabkan pokok ni banyak dibelakang rumah orang dan selalunya berhampiran tangki septik atau perigi buta,faham-faham sajalah macamana keadaannya tu.Kebetulan sekarang musim hujan,ambik kau!Kalau bukan kerana kerja,jangan harap la aku nak masuk tempat-tempat macam tu weii..

3.Pokok tinggi.Yang ni memang kerap kami jumpa.Agak banyak sampel yang terpaksa kami tinggalkan sebab tak dapat nak ambil.Pokok ni sifatnya memanjat dan kalau pokok yang dipanjatnya tinggi,tinggilah naiknya.Tak mau turun lagi dah.

4.Ragam orang kampung.Yang ni memang terpaksa kena hadap,terutamanya bila sampel dibela cantik dan tumbuh elok depan rumah orang.Antaranya ada yang sungguh-sungguh cakap tak ada pokok tu padahal dari jauh kami dah nampak pokok tu rimbun belakang rumah dia.Satu lagi jenis orang kampung yang berniat baik,tapi tak faham kerja-kerja kajian.
Sampel yang kitorang nak biasanya keratan matang yang tak terlalu tua da tak muda sangat.Diorang terlebih rajin tolong kutipkan sampel,tapi sampel tua.Boleh hidup jugak katanya.Tapi kitorang lebih mudah dengan bersetuju je apa orang kampung cakap.Yelah,dah mintak barang dia,takkan nak banyak songeh pulak.

Pemetik kelapa di Kampung Mahkota,Kuantan Pahang

LOKASI MEMBUTA
Sepanjang seminggu aku buat kerja luar,tempat tidur asal boleh je sudah.tapi taklah tido kat masjid.Maksud aku hotel murah yang harganya sekitar RM60-70 semalam.

1.Hotel Vista-Kemaman(RM70)
2.Hotel Sri Tanjung-Kuala Terengganu(RM70)
3.Hotel Selesa-Kota Bharu (RM65)
4.Hotel Gua Idaman-Gua Musang(RM60)

Yang terbaik Hotel Vista,boleh diharap hotel ni punya servis.Paling fail sekali Hotel Gua Idaman.Patut harga dia 30 ringgit je satu malam.Lodging kat politeknik Shah Alam lagi best.Panjang sangat dah plak entri ni ye?Aku sambung kemudian lah sebab nak cerita pasal nama-nama kampung yang unik aku jumpa.
Overall,Pantai Timur memang ohsem terutamanya makanan!















Post a Comment