Selasa, 29 Oktober 2013

Jangan Poyo Ketika Study

Hujung minggu lepas aku sempat bersembang dengan adik perempuan aku yang tengah belajar kat UMT.Kebetulan dapat jumpa sebab urusan pampasan tanah (cerita dalam entri lepas),dan juga nak bawa dia pergi berurut sebab sakit belakang.
Dia didiagnosis mengalami masalah 'scoliosis',iaitu tulang belakang bengkok seperti huruf 'S'.Punca dia jadi macam ni sebab jatuh motor kena sondol dengan kereta.Dalam dok bersembang tu,termasuklah topik perbelanjaan masa zaman belajar.Sebelum tu dok melayan mak aku sembang pasal saudara aku yang juga pelajar UMT.Dari kisah saudara aku tadi,aku teringat kisah yang aku baca dalam Facebook pasal student mengencing mak ayah konon nak duit untuk belajar,tapi rupanya nak pergi melancong dengan boyfriend.Padahal mak ayah bercatu makan ikan kering kat kampung.
Pernah baca tak kisah tu?Bila boyfriend tanya "amacam,mak u bagi duit tak?"Pempuan tu jawab,"mak i busy,dia kat oversea..."Dafuq.

Saudara aku tadi takdelah sampai tahap macam tu,cuma cerita pasal dia mentrigger ingatan aku kat kisah sadis tu.Adik aku cerita la pasal spending dia duduk rumah sewa yang sebenarnya lagi jimat daripada duduk hostel.Memandangkan aku pun pernah jadi pelajar,aku pun ada kisah aku sendiri.
Masa aku study SAD(bukan sedih ya,Sijil Automotif Diesel) pinjaman Kementerian Pelajaran Malaysia diberi sebanyak RM4000.Aku dah lupa semester berapa baru dapat,semester 3 atau 4 macam tu lah.Masa semester satu,aku duduk hostel.Agak memudahkan tapi letih nak menapak pergi kelas.Semester dua aku duduk menyewa dengan kengkawan di kawasan perumahan Semambu Baru,Kuantan.Duduk luar tanpa transport sendiri amatlah sadis.Mujur ada kengkawan yang sama berkongsi kesadisan menaiki bas ke kelas.
Bas pulak lalu sekitar jam 7.15am,dah lah awal pagi,bas penuh dengan bebudak perempuan.Fuuuu!!Kitorang spesies alien,xble dekat dengan perempuan.Meremang bulu roma.Mujur di penghujung semester member aku bawa motor.Dapatla aku menumpang sekaki sampai habis semester.Tapi itu tak bermakna aku boleh berasa lega dan mengharap tumpangan sampai habis study.
Semester 3 adalah semester latihan industri(LI).Member-member serumah aku banyak cabut buat LI kat kampung.Aku dapat LI di sebuah bengkel di Jalan Teluk Sisek iaitu Kernol Industries Sdn.Bhd dengan elaun RM250 sebulan.Lepas la buat belanja bulanan.Masalah kat sini ialah transport untuk berulang alik.Masak la aku kalau nak panjat bas awam tiap hari.
Akhirnya aku dapat juga motor Yamaha SS buruk arwah bapak aku.Buruk luaran tak penting,yang penting aku senang nak pergi bengkel.Lepas tu loan pun masuk,RM2000 untuk pembayaran pertama.Dengan loan tu lah aku restore balik motor buruk warisan arwah abah aku sehingga menjadi champion kategori NA.
Bakinya aku huhahuha dengan member-member,selesai.Sikit je RM2000 ye dak?
Tapi aku masa umur tu tak pandai lagi spend duit kearah yang terlalu sesat.Zaman tu aku tak pandai main snuker,melantak fast food,melancong,bergaya dengan pakaian branded bagai.Enjoy life zaman student aku cukup dengan rokok,makan,ada duit isi minyak motor (masa tu petrol RON92 RM1.32sen seliter) dan kekadang layan game arked.Itu saja..Serius aku cakap zaman study dulu aku tak pernah beli makanan kat fast food.Apesal?Nampak cool ke makan fast food pakai duit mak ayah?
Sesak tahap ikat perut sekali pun aku tak pernah sampai kencing abah aku kekonon untuk duit belajar.Ingat ye para pelajar-pelajar sekalian,zaman study tak payahlah nak hidup macam orang dah berkerjaya.Study bebaik dapatkan result yang bagus,lepas tu dapatkan kerja yang bagus,kemudian kamu nak makan fast food duabelas baldi pun boleh.

*pembayaran loan kedua aku beli PSOne,dengan buat lesen kereta,amacam?haha!