Khamis, 12 September 2013

Pulau North Sentinel Yang Misteri


Ni bukan entri pasal berita terkini,aku cuma nak share satu 'dunia' baru yang menolak kemodenan dengan ekstrem.Informasi asal aku jumpa dari satu page Facebook iaitu Amazing Things In The World.
Tajuknya mengisahkan sebuah pulau di laut Andaman iaitu Pulau Sentinel Utara.Buruk benar kalau translate direct ke bahasa Melayu.Nama rasmi pulau ni ialah The North Sentinel Island.

Sedikit informasi tentang pulau North Sentinel:

-Salah satu pulau diantara 572 gugusan Kepulauan Andaman dan Nicobar yang terletak di Teluk Bengal
-Sebahagian dari India
-Berkeluasan 75km persegi dan diliputi hutan tebal
-Jumlah penduduk kurang dari 400 iaitu puak Sentinel

Apa yang unik tentang pulau ni ialah puak Sentinel menolak sebarang kehadiran orang luar sejak ribuan tahun.Tak kiralah atas apa reason sekalipun,wartawan ke,nelayan ke,ahli sains ke,semua dia halau dengan senjata tombak dan panah.Kalau halau saja macam halau ayam tak apalah,kebanyakannya mati disembelih atau ditembusi panah.Tak ada istilah diplomasi bagi puak Sentinel.Ganas macam Sentinel The Matrix atau Sentinel Prime.Sebab itulah tak ada sebarang hubungan dengan orang luar.
Banyak usaha dibuat untuk mengenali puak Sentinel ni,tapi memandangkan diorang ni orang purba,cara diorang amat keras dalam melayani tetamu tak diundang.Salah satu kisah yang menarik ialah tentang kapal kargo MV Primrose.
Kapal kargo yang didaftarkan di Hong Kong ni tersangkut di kawasan berbatu karang di pantai pulau Sentinel pada 2 Ogos 1981.Beberapa hari selepas tu kru kapal ternampak beberapa manusia berkulit hitam dan bersenjatakan tombak serta panah cuba mendekati kapal.Mujur keadaan laut yang bergelora menghalang usaha puak Sentinel.
http://excitingearth.files.wordpress.com/2013/03/nsisland33.png

Seminggu kemudian kru kapal diselamatkan oleh helikopter dari syarikat Indian Oil and Natural Gas Commission.Bangkai kapal masih boleh dilihat dengan menggunakan Google Earth.Ni gambar yang aku capture dari phone.



Banyak lagi insiden yang melibatkan orang luar dan puak Sentinel ni boleh dibaca di sini.Boleh jadi ada lagi pulau-pulau semacam ini yang barangkali didiami suku kaum yang jauh lebih rare.