Jumaat, 23 Ogos 2013

Cara Mudah dan Murah Untuk Sinki Sumbat

As salam semua,

Sepanjang dua minggu lepas,pendek kata selepas bercuti hari raya aku dan keluarga mengharungi saat-saat sukar.Sebenarnya masalah-masalah tu taklah teruk sangat,tapi kalau dua-tiga masalah datang sekaligus,serabut jugalah.
Mula-mula lampu bilik air terbakar,sampai hari ni aku tak repair lagi.Malas sungguh.Lepas tu rim bengkok.Belum selesai merepair rim,sinki dapur pulak sumbat!Hadoiiiii!
Kalau tak salah aku,lebih seminggu aku terpaksa makan malam di kedai.Larat?Aku larat lagi,tapi akaun aku yag tenat.Nak kata aku menangguh-nangguh urusan membaiki sinki sumbat tu tidak juga.Sehari selepas sumbat,aku terus beli caustic solution,sebotol RM14.Masalah tak selesai,maybe tak cukup kot.Aku tambah sebotol lagi,tapi botol kecik sikit,RM10.Pun tak boleh.Baiklah...aku mula ambil masa untuk fikirkan puncanya.Reaksi dari botol kedua ni macam kurang power sikit sebab takde boiling.Agaknya pH tak cukup berbisa.
Aku beli botol ketiga,paling besar punya,RM18.Masa ni dah masuk hari keempat aku makan dikedai.Bila cecair ni masuk je dalam lubang paip,terus berasap.Haaaaa!Yang ni baru betul power!Walaupun dah cukup power(rasanyalah),aku biarkan overnight supaya kotoran organik yang tersekat dalam paip tu hancur lebur.
Balik kerja keesokannya aku cuba flush.Aikkk?Macam tak lawas pun?Henjut dengan pelocok pun sama je apa celopp?Lastly aku give up untuk hari tu.Kering idea dah sampai terfikir nak cari dawai panjang.
Balik kerja semalam,aku singgah kedai hardware di Seksyen 6 Kota Damansara.Ada tiga kedai hardware kat situ,tapi ni bukan kedai aku beli caustic solution hari tu.Aku kesitu mencari dawai kasar.Pembantu kedai tu suggest aku beli kabel untuk tarik wayar melalui konduit.Wiremen tau la apekebenda konduit tu.Nampak macam ok je,tapi bila nak bayar,nyonya tokey kedai tu cakap tak boleh pakai pulak.Dia suruh aku beli spring cable.Katanya memang untuk kegunaan paip sumbat.Aku pun agak lega sikitlah,mungkin masalah selesai malam ni(semalam).
Aku terus cuba jolok lubang paip guna dawai tu,tapi tetap stuck.Dekat dua jam aku mengerjakan lubang paip tu disamping cara menggunanya yang leceh amat.Hasil tetap tak nampak lagi.Aku rest sekejap sambil pekena Winston sepam dua disulami cecair dingin Pepsi.
Kemudian aku kepal suratkhabar,masukkan dalam plastik dan sumbat satu lubang di lantai.Kemudian aku penuhkan sinki dengan air sambil perhatikan ada lagi tak air yang berjaya melepasi lubang yang aku sumbat tadi.Selagi tak padat,aku ketuk kepalan suratkhabar tadi dengan tukul sampai betul-betul tak bocor.Kemudian baru aku pam lubang sinki dengan pelocok.Kemudian nampak gelembung-gelembung udara kasar naik dari dasar lubang sinki diikuti paras air dalam sinki menurun dengan cepat.Berjaya!
Jadi aku nak sharing sikitlah skil yang tak berapa nak ohsem ni.Tapi ingat,walaupun tak ohsem,ia mampu menyelamatkan puluhan atau ratusan ringgit upah membaiki paip sumbat.
Ni lah lukisan yang aku sediakan menggunakan Windows Paint.Takpe,janji faham.

Nampak macamana?

Bila tersumbat macam tu,air dari sinki(B) keluar ke lubang lantai (A).Kalau dihenjut dengan pelocok pada point B atau A takkan menghasilkan apa-apa sebab tekanan air yang terhasil hanya akan terkeluar dari salah satu lubang.Cara-caranya:

1.Sumbatkan point A dengan suratkhabar yang dikepal dan disalut plastik,atau kain buruk.Pastikan betul-betul padat.Kalau sistem piping korang tak sama macam gambarajah diatas,cari lubang yang melimpahkan air sekiranya air sinki turun.Itu bermakna air tak mengalir ke paip utama yang tersumbat,sebaliknya keluar dari mana-mana lubang yang tidak terhalang.

2.Isikan sinki dengan air yang banyak.Dalam masa yang sama,pastikan tiada air keluar dari lubang yang disumbat tadi.

3.Bila dah selesai langkah kedua,gunakan pelocok di point B.Henjut dengan kuat dan konsisten.InsyaAllah kekotoran yang menyumbat tadi akan bergerak kerana semua tekanan air yang ditolak pelocok sampai ke kawasan tersumbat.

Mudah.my je kan?kan?kan?