Rabu, 31 Julai 2013

Menukar Bearing Belakang Myvi

Problem bearing belakang kereta aku ni rasanya dah berlanjutan hampir sebulan.Aku dapat detect masa dalam perjalanan ke pasar malam bila ada bunyi dengungan halus yang tak pernah aku dengar sebelum ni.Mula-mula aku suspect tayar kembung,tapi bila aku check semula keempat-empat tayar,semua berkeadaan baik kecuali tayar belakang sebelah kiri.Bila dipusingkan,bunyinya teramat kasar.
Kebetulan aku baru terbaca entri blog tacradiy tentang penukaran bearing belakang Myvi,maka aku decide untuk mengerjakan sendiri.Nampak macam kacang putih je.
Pertamanya,mendapatkan spare part.Dalam blog tu,harga bearing belakang Myvi tanpa sensor ABS adalah RM175 di Kuala Terengganu.Aku dapat beli dengan harga RM160,jenama Gaido beserta sensor ABS di kedai spare part Traffic One Glenmarie Shah Alam .Aku mintak standard punya,tapi tauke kedai bagi yang ada sensor.Lantaklah,janji muat.
Perkara kedua adalah mendapatkan tool yang sesuai.Bearing belakang Myvi diskrukan ke torsion bar menggunakan empat skru star hex key.Memandangkan diagnosis tu dibuat masa aku dikampung,saiz sebenar star hex key tu tak dapat disahkan dengan tepat.Aku menggunakan kaedah McGyver kampungan dengan menenyeh kapur tulis kedalam lubang skru untuk mendapatkan teraan saiz lubang skru.Selepas diukur,diameternya ialah 11mm.
Balik Shah Alam,aku ke kedai hardware di Glenmarie juga untuk mendapatkan star hex key.Rupanya saiz star hex key diukur dalam unit jejari,contohnya T60 bermaksud jejari 6mm,atau berdiameter 12mm.Memandangkan skru bearing belakang Myvi tadi berdiameter 11mm,maka saiz keynya adalah T55.Cuma perlu dipastikan,key tersebut cukup panjang untuk mencapai skru yang terletak agak kedalam.
Ok,barang dah ada,tool pun ada,kerja-kerja membaraikan kereta boleh dimulakan.Sebelum tu dapatkan sebatang skru(saiz bebenang aku tak pasti)untuk memudahkan kerja menanggalkan drum brek.McGyver hanya menggunakan allen key yang dirembat dari rak TV terpakai kat rumah mak dia.
Langkah-langkahnya ialah:
-Baca bismillah.
-Longgarkan keempat-empat nat rim.
-Jackkan kereta dan tarik keluar rim dari hubnya.
-Lepaskan handbrake.Pastikan kereta tak bergerak walaupun dilepaskan brek tangan.Tahan tayar depan dengan batu-bata kalau dia bergerak juga.
-Tanggalkan drum brek.Ketat bukan?Disinilah gunanya skru allen key yang dirembat dari rak TV tadi.Ada dua lubang kecik dengan ulir skru yang sengaja disediakan untuk memudahkan kerja menanggalkan drum brek.Masukkan skru disitu dan drum akan terpisah dari hub.Nak guna skru apa pun boleh,janji muat,barang tak rosak dan matlamat tercapai.
-Sekarang dah boleh nampak rear bearing assembly,dan buka keempat-empat skru dengan star hex key bersaiz T55.
-Walaupun empat skru sudah dibuka,bearingnya agak ketat disebabkan pengaratan.Pandai-pandailah ketuk sampai boleh ditarik keluar.Gunakan imaginasi anda.
-Masukkan bearing baru dan ikat semula empat skru star hex tadi.Ikatkan dengan kuat,kang tak memasal tayar belakang tertanggal.
-Letakkan semula drum brek,masukkan rim dan ikat semula nat tayar.
-Siap.
Buat sendiri lebih kepuasan walaupun tak jimat sangat.Harga star hex key berbentuk "L" yang aku beli adalah RM20 dari jenama TOPTUL.Tapi tak apa,untuk kemudahan dimasa akan datang.
Apabila umur kereta melebihi 100k mileage,penyakit mula datang.Sebelum ni aircond,sekarang bearing.Kereta aku berusia empat tahun,tapi catatan mileage sudah melebihi 125k kilometer.
Tak pelik kenapa orang pilih untuk berhutang lagi sebijik kereta.Satu untuk pergi kerja,satu lagi buat stok kasi hensem.Memang tak boleh bagi cantik kereta yang dilenjan hari2 ketempat kerja.