Isnin, 22 April 2013

Misi Gagal Di Jeti Wak Sempuh

Sejak ada set pancing baru ni,semangat nak memancing jadi berkobar-kobar lain macam.Sampai rasa nak ambik cuti pegi memancing.So semalam(Ahad),aku try satu port memancing kat Bagan Lalang.Port ni boleh tahan glemer kot,atas suggestion dari member sekampung.

Maklumat lokasi yang diberi nama Jeti Memancing Wak Sempuh ni aku dapat dari blog jenahakpanggang.Dari entri beliau,tempat memancing ni memang lumayan dengan ikan-ikan gred A.Bacalah sendiri,confirm menggigil joran korang kat rumah,hehehe!

Tepat jam 4.00am,aku dan adik aku bergerak ke lokasi yang terletak di koordinat 2"36"29.67 N / 101"42"09.31 E,berbekalkan burger oblong dan kueh teow sebekas besar,hasil air tangan wife aku yang risaukan suaminya kelaparan.Itu ajelah yang aku bawa selain dua set pancing.Adik aku yang ikut sekali,terpaksa membeli rod baru iaitu rod X-Puyu Legend 9 kaki untuk menggantikan rod AwaShimanya yang patah dan dipadankan dengan kekili AjiKing Airmaxx 5000.

Umpan memang tak dibawa langsung memandangkan dari informasi asal,kat jeti tu ada jual umpan udang hidup dengan harga 0.50sen seekor.Cantiklah,bayaran masuk pun murah,RM4 je,umpan pun senang dapat.

Dalam perjalanan,member aku yang sampai lagi awal bagitau umpan dah habis.Mana mau cari umpan daaa…sampai aku terfikir nak guna daging burger oblong buat umpan.Aku sampai ke Jeti Wak Sempuh jam 5.20am.Umpan pun tak ada nak memancing apa kejadahnya.Aku pun cuba-cuba la tanya kolam pancing berhampiran,kot-kot sudi menjualkan barang lima enam ekor udang hidup.Tapi tak ada rezeki juga sebab stok dia pun sikit,lagipun ada tiga orang tengah memancing kat kolam tu.

 

IMAG0935

Jeti Wak Sempuh jam 7.26am

 

Maka,perkara yang sepatutnya dilakukan adalah tidur dalam kereta menunggu hari cerah.Jam 7.30am,aku meronda pekan Sungai Pelek mencari pasar/mini market untuk mencari udang mati.Agak pelik juga,kat situ pasar/mini market pun cuti.Jam 8.30am,aku bersama adik aku,Toficx Man dan Bob(teka kenapa nama dia Bob) mencari umpan di pasar basah berdekatan pantai Bagan Lalang.Yang ada cuma udang bersaiz L dan XXL,dengan harga sekilo RM32,saiz XXL tak payah tanya.Akhirnya kami beli ikan kembung sekilo.

Disebabkan Bob seorang yang peramah,Bob berjaya mengayat makcik penjual ikan tu untuk memberitau lokasi menjual udang hidup.Bukan sekadar informasi umpan,Bob juga berjaya mendapatkan kotak polistrin bersaiz besar siap dengan ais.

Menurut makcik tu,umpan udang hidup ada dijual dikedai pancing yang terletak bersebelahan 7-Eleven.Kami terus kesana dan membeli udang hidup sebanyak 30 ekor(RM10).Murah punya pasal,rasa macam nak beli RM20.Lega rasanya bila dah ada umpan…

Hampir pukul 9.00 jugakla baru dapat labuhkan umpan.Time macam tu matahari dah mula terang dan membakar kulit,disamping terasa baju basah akibat peluh yang berjejeran.Semangat punya pasal,tahan jugalah demi hobi yang tak berapa nak tegar ni.

Masuk pukul 10.00am,akhirnya tak boleh tahan lagi dah.Bukan setakat panas punya pasal,umpan pun belum digetu ikan.Yang anehnya lagi,air terlalu tenang dengan parasnya kekal sama macam jam 5.30am tadi.Mujur adik aku kreatif,bersebelahan kerusi tempat duduk berbumbung tu ada bunting UITM yang terbiar.Dia gantung buat khemah terus.Baru la selesa nak memancing.Toficx Man and the gang kecuali Bob sedap je aku tengok berbaring atas jeti tengah panas.Kalis haba betul la nelayan part time ni.

 

11.00am……………

 

12.00pm……………

 

Bob dah mula bosan,kengkawan lain dah berbunyi-bunyi nak terjun dalam air sebab tak tahan panas.Yang kelaparan pun ada.Masa ni jeti dah dikunjungi agak ramai orang termasuk yang membawa keluarga sekali.Umpan udang aku dah ditukar ke hirisan ikan kembung,lepas tu pasang udang balik.Keputusannya tetap sama walaupun nampak paras air mula naik tapi dengan sangat perlahan.

Akhirnya jam 12.30pm,aku pun bungkus selepas member aku bagitau pancingan muara ni memang macam tu bila dah masuk tengahari.Ikan tak selera nak menjamah umpan ditambah lagi air baru nak pasang.Beliau berjanji untuk mengaturkan trip gantian ke lokasi khas bulan Mei nanti sebagai ganti.

Disebabkan misi ni misi yang pertama selepas lama memeram pancing,aku terselamat dari bebelan isteri.Next trip wajib kena ada hasil sebagai impression yang baik dan untuk memastikan trip-trip seterusnya mendapat sokongan isteri.

 

Antara beberapa perkara yang aku boleh highlightkan dalam misi ni sebagai pengajaran ialah:

 

1.Waktu pasang dan surut air juga wajib diambilkira selain dari memilih hari yang baik iaitu dua hari sebelum dan dua hari selepas air mati.

2.Jangan mengharapkan udang di Jeti Wak Sempuh,beli udang hidup dan udang pasar sebagai backup.

3.Walaupun tempat tu buka 24 jam dan ada kedai makan,kedainya tak buka 24 jam ya.Sila bawa bekalan makanan.

4.Lokasi ni sememangnya jeti,maka banyak bot yang keluar masuk.Kekadang aku tengok driver bot macam saja-saja je lalu rapat dengan tempat orang lontar umpan.Aku suspek kekerapan bot lalu tu menyebabkan ikan lari.(alasan tipikal orang tak pandai mancing,haha!)

 

Bayaran RM4 untuk sebatang joran tidak dikenakan sebab aku tengok kaunternya tutup.Kesimpulannya hari tu tak ada rezeki dengan keadaan air yang tidak mengizinkan.Maybe aku tak pandai memancing sebab tu tak dapat ikan,tapi orang lain pun aku tengok membangau jugak,hehehe!

Nama lain untuk keadaan ini ialah “kumpau”,hampir menyamai tajuk sebuah filem parodi lawak Amerika tahun 2002 lakonan Steve Oedekerk iaitu Kung Pow.Bezanya filem tu dipenuhi lawak bangang parodi filem Hong Kong,manakala kumpau bukanlah satu perkara lawak.Kebarangkalian untuk menjadi bahan ketawa kawan-kawan sangat tinggi.