Thursday, January 3, 2013

Smartphone?Tak Bermakna Tanpa Internet…Yang Laju!

Semalam dua entri aku padam semula sebab tengah menaip tetiba lost,hilang arah tuju.Sebelum aku merepek yang bukan-bukan,terpaksalah aku delete semula.

Hari ni aku terbaca dalam Kosmo! Online tentang kelonggaran syarat skim rebat RM200 telefon pintar untuk belia.Sebelum ni salah satu syaratnya ialah had harga telefon pintar yang layak mendapat rebat adalah maksimum RM500.Nampaknya gomen terpaksa akur dengan desakan belia bahawasanya telefon pintar pada harga RM500 adalah tidak cukup pintar.Maka,tiada lagi had harga telefon pintar yang boleh dibeli.Bolehlah teruskan niat untuk mendapatkan iPhone 5,Galaxy S3 dan sebagainya.

Aku malas nak sentuh dari sudut pandangan politik sebab banyak sangat spekulasi nak pulak dekat-dekat PRU ke-13 Mac nanti.

 

no-signal-400x288

Tapi macamanapun perlu dipertimbangkan juga syarat lain iaitu ianya hanya untuk pelanggan baru atau sedia ada pakej data mobile.Yang ni berat sikitlah.Siapa yang memang melanggan pakej data tak jadi masalah.Untuk pelanggan baru,hati-hati sebab anda bakal diikat dengan kontrak selama satu atau dua tahun.Dek kerana nak mendapatkan rebat RM200,tak pasal-pasal kena tambah beban tanggungan bulanan.

Contohnya macam pakej data 3Gb mobile internet yang aku pakai sekarang.Komitmen bulanan boleh dikatakan purata RM100,termasuk caj tetap RM68 dan juga caj panggilan & SMS.Operator lain macam Celcom/Maxis aku tak taulah.Dengarnya lebih lagi.

Sebab itulah had pendapatan belianya diletakkan agak tinggi iaitu RM3000 supaya hanya yang benar-benar mampu memberi komitmen layak memohon skim rebat ni.Yang gaji kurang dari tu bukan tak boleh,cuma kena fikir masak-masak.Walaupun komitmen RM100 mungkin nampak macam tak besar mana,tapi sebenarnya agak beban jugalah.Tiap bulan nak bayar kereta,rumah sewa,loan belajar,makan minum,dan sebagainya.

Walaupun mampu memiliki telefon pintar + mobile internet,tapi poket kering aku tak rasa itu pintar.Utamakan perkara wajib dulu.Rasa down dikelilingi kawan-kawan yang semuanya bertelefon pintar?Apa nak downnya,sebelum ni boleh hidup tanpa telefon pintar,kenapa sekarang tak boleh ye tak?

Yang penting pastikan kewangan stabil dulu sebelum membuat keputusan untuk berkomitmen dengan bil bulanan.Lagipun kat Semenanjung Malaysia ni coverage HSDPA HANYA di kawasan berpopulasi tinggi je,bandar besarlah tu.Setakat bandar kecik-kecik ni buat rugi je langgan pakej data.Sebabnya speed internet di bandar kecik dan diluar bandar sangat sampah.Apa guna ada smartphone kalau coverage tahap 3G je.Serius tak laju.Kalau korang puas hati aku tak taulah,macam baru-baru ni DiGi upgrade pemancar dia.Speed internet kat area rumah aku turun ke tahap 3G daripada sebelum ni HSDPA.Rasa macam tersumbat pun ada sebab dah biasa internet laju.Tapi sekarang dah oklah.

Ingat ya?Point penting tu.Semak dulu kelajuan internet di kawasan korang tinggal/kerja.Aku ingat lagi betapa pahitnya pengalaman menggunakan internet berkelajuan sampah.Pernah aku pakai broadband,pakej data 5Gb@RM99 sebulan.

Duduk Shah Alam dapat signal 3G(kawasan TTDI Jaya) dengan purata kelajuan data transfer 30-60kbps.Sebulan aku hanya mampu pakai 3Gb,rugi bayar RM99 tapi tak dapat guna 5Gb.Kelajuan internet tahap purba macam tu hanya sesuai zaman Nokia 3310 saja.Bila aku nak terminate,ada hati diorang nak bagi diskaun 50% kat bil aku.Ceh!

Oklah,akhir kata belia luar bandar tak payah la berangan pakai smartphone.Apa guna ada smartphone kalau tak diperkasakan dengan pakej data,dan apa makna pakej data kalau coverage tak ada,hehehehe!Kesian orang kampung!

 

*Image from MalaysianWireless.com

Post a Comment