Jumaat, 16 November 2012

HTC One X Yang Rosak

Salam semua.Maaf sebab lama tak update dengan entri baru.Minggu lepas aku agak sibuk dengan kerja dan hari ni baru ada masa sikit nak mengetuk keyboard.Adalah sikit cerita aku nak share dengan korang semua,itupun kalau rajin baca sampai habis,haha!

Dalam tempoh dua tiga minggu lepas sampai hari ni aku kesian kat wife aku sebab phone dia rosak sikit.Bulan Mei lepas aku ada belikan dia HTC One X sebagai hadiah ulangtahun perkahwinan+hadiah melahirkan anak pertama aku.Selang beberapa hari lepas tu aku pun beli model yang sama untuk diri aku sendiri.Aku agak terkejut sebenarnya,tak pernah aku pakai phone baru dan tak sampai setahun dah rosak.Lagipun wife aku yang pakai,faham-faham jelah kalau perempuan ni.Agak cermat sikit,phone pun bersih je berbanding unit yang aku pakai,dah berapa kali jatuh dari meja.Yang peliknya,wife aku punya phone yang rosak dulu.

Satu hari wife aku mengadu kat aku yang phone dia tak boleh nak unlock.Aku pun cuba la beberapa kali malangnya garisan pattern tak boleh nak dilukis di sebahagian kawasan skrin.Garisan pattern jadi terputus.Sistem Android ni biasalah,kalau dah terlalu banyak attempt yang fail,phone akan permanent lock dan hanya boleh direset menggunakan akaun Google.Cubaan unlock menggunakan akaun Google pun tak boleh sebab masa tu mobile network berada dalam keadaan off.So,phone tak boleh nak verify alamat emel.Mobile network off sebabnya dalam kondisi idle,Juice Defender akan menutup mobile network secara automatik untuk menjimatkan bateri.

Kalaupun mobile network on masa tu,still tak boleh nak isi column email address sebab kawasan skrin tu lah yang tak berfungsi.Setakat ni korang faham tak cerita aku ni agaknya?Di peringkat ni aku rasa macam tak ada jalan keluar langsung.

Lepas tu aku cuba post komen kat wall Facebook HTC.Ada seseorang reply,dia cakap maybe digitizer rosak.Orang HTC pulak suruh aku cuba soft reset,lebih kurang macam restart je.Bila soft reset tak jalan,diorang suggest hard reset.Hard Reset memang kena fikir masak-masak,tapi terpaksa cuba juga.Mujur phone wife aku tak ada apps yang dibeli,semuanya free punya version.

Maka,prosedur Hard Reset terpaksa aku buat.Kaedahnya macam ni:

 

1.Shut Down phone

2.Tekan butang Volume Down dan hold diikuti butang Power,tekan dan hold jugak.

3.Teruskan hold kedua-dua butang tadi sampai keluar kat skrin,page yang ada gambar tiga ekor logo Android.

4.Tekan butang Volume Down untuk pilih/highlight pilihan Hard Reset.

5.Tekan butang Power untuk confirmkan pilihan.

6.Then biarkan ajelah sampai selesai.

 

Prosedur Hard Reset ni bukan suka-suki je nak buat.In case kalau phone dah bengong sangat la.Dalam kes phone wife aku ni,ternyata bukan masalah software yang menyebabkan sebahagian skrin tidak respon pada sentuhan.Ini memang kes digitizer rosak.

Phone dapat dibuka,dan buat masa ni unlock pattern terpaksa didisablekan dulu.Aku guna aplikasi Notes untuk ‘mencari’ kawasan yang tidak memberi respon.

 

IMAG0455

Part ni je dah panjang lebar,tak taulah korang sanggup baca lagi tak.Langkah seterusnya,warranty claim.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1.Memandangkan One X ni dibeli dari pakej DiGi,dan masih berada dalam jaminan setahun  SiS Distribution,aku bawa ke kedai DiGi tempat aku beli dulu.Budak melayu kat kedai DiGi tu cakap,diorang tak boleh repair sebab diorang dealer sahaja.Aku diminta pergi ke DiGi Centre samada kat Klang,Sunway Pyramid dan satu lagi kat KL kot.Oklah,aku fikir Sunway Pyramid dekat sikit..

2.Isnin lepas aku ke Sunway Pyramid mencari DiGi Centre.Terletak di LG2,aku pun masuk…Aku disambut seorang lelaki Cina,”may i help you sir?”

Aku jawab dengan konfidennya,”Saya nak claim warranty,phone rosak".Mamat Cina tu jawab kat DiGi Centre diorang tak buat repair hardware,software problem boleh la diorang fix.Tapi dia sempat suggest aku pergi wakil servis HTC,(SiS Distribution).Gambar ni dari fail budak DiGi Centre Sunway Pyramid.

IMAG0481

 

Oklah,Temasya Industrial Park Glenmarie tak jauh dari tempat kerja aku.Aku pun bergegas dengan member aku ke Temasya Industrial Park…

3.Mencari Lot bernombor 37,Jalan Kartunis U1/47 memang tricky.Sampai juling bijik mata baru jumpa.Lot kilang bernombor 37 ni macamanapun agak menghariankan aku sebab nama syarikatnya lain.Persekitaran pun tak macam service centre/warehouse barang elektronik.Kebetulan ada dua orang budak melayu melepak hisap rokok kat depan kilang tu.Dari informasi dua orang mamat yang tengah mengular kerja tadi,SiS Distribution dah berpindah ke lokasi lain lebih dua bulan lepas.Terasa macam nak mengamuk kat situ jugak ye dak?Mujur aku ni jenis kuat iman,huhu!DiGi pun lembab tak tau kat mana service centre,dan SiS pun sengal tak inform kat DiGi lokasi baru.

Jalan terakhir yang tinggal adalah berkunjung ke SiS Headquarters kat Wisma GoodYear Kelana Jaya.Tapi disebabkan masa tu dah hilang mood,Sabtu ni baru aku akan cuba kesana.Kita nantikan apakah kesudahan perjalanan merepair One X wife aku ni.