Isnin, 26 November 2012

Airsoft Battle Tank;VSP M1A2 Abrams 1/24

Sepanjang minggu lepas aku buat sikit kajian tentang RC tank sebab aku plan nak beli sebijik.Tapi bukan brand mahal punya la.Gila apa,cuba Google harga RC tank TAMIYA.Barang memang kualiti superb tapi untuk orang yang baru berjinak-jinak baik mulakan dengan brand biasa-biasa dulu.
Memula aku search kat Mudah.my,ada la satu kedai kat Puchong Perdana yang dalam websitenya banyak model RC tank.Harga pun memang murah dalam lingkungan RM230 je untuk skala 1/16 dan berjenama Hen Long.Brand Hen Long ni pun aku pelik sikit tak tau yang mana betul,Hen Long atau Heng Long.Tapi masalahnya kedai tu habis stok pulak.Modern tank memang tak ada stok langsung lah.
Option kedua adalah kedai RC Dreamz yang terletak di Kelana Jaya.Kat kedai ni tak ada jenama Hen/Heng Long,semuanya stok jenama VSTank (VSP).Jenama VSP agak mahal sikit dan tak ada skala 1/16.Semuanya skala 1/24 yang mana dah tentu kecik sikit.Kat kedai ni stok modern tank memang ada.
Planning asal aku nak beli model T72M1 Soviet,konon-konon nak modified jadikan model PT91M Pendekar ATM.Tapi bila tengok depan mata nampak macam tak lawa plak sebab turretnya kecik,cannonnya panjang.Kalau PT91M tu memang cantiklah.Keduanya,aku baru sedar yang aku ni tak pandai membina model art,haha!So,tak payah berangan nak bina PT91M.Maka,aku beli tank 1/24 M1A2 Abrams Airsoft Battle dengan tema camouflage NTC 3 Tone Desert.
Siri Airsoft Battle ni ada mekanisma tembakan peluru pellet 6mm sejauh 25 meter manakala satu siri lagi dinamakan IR Battle.IR battle pulak menggunakan infrared untuk ‘menembak’ tank musuh dan ada simulasi kerosakan.
Spesifikasi tank yang aku beli ialah skala  1/24 dengan dimensi tinggi 142mm,lebar 152mm dan panjang 415mm.Tank yang seberat 1.3kg ni mampu mendaki cerun setinggi 40 darjah dan bergerak dengan kelajuan maksimum 1.33kmj.Manufacturer claim macam tu.Lain-lain spesifikasi,turret yang boleh berputar 330 darjah,cannon boleh dinaik-turunkan sebanyak 30 darjah,recoilling action(recoilling cannon untuk model IR battle),bunyi-bunyian enjin,tembakan machine gun dan juga tembakan meriam.
Kelebihan jenama VSP ni yang aku nampak kualiti buatan dan detailnya memang cantik,sama dengan jenama Tokyo Marui.Kumai welding pun diorang replicate sekali.Tracknya juga betul,sama rupa macam track Abrams sebenar yang ada blok getah dan rodanya ada tujuh.Dari segi ketahanan sistem mekanikalnya aku tak boleh komen lagi sebab baru sangat beli.Harga tidak termasuk bateri ialah RM399.
Kekurangannya pulak,ianya dioperasikan dengan menggunakan bateri AA 1.5V sebanyak 8 bijik,dan 6 bijik untuk controllernya.Dua bijik bateri AA Alkali Panasonic Evolta atau Energizer berharga RM6.20.Kalau 8 bijik dah RM24.80.Langkah terbaik adalah mendapatkan charging terminal dan bateri AA rechargeable.Satu option lain adalah dengan menggunakan bateri alkali jenama biasa.Kebetulan aku pergi farmasi Watson's,terjumpa bateri alkali AA (jenama Watson's)dengan harga yang sangat berpatutan.Untuk sepaket bateri AA 4+2 pcs,harganya RM5.++.Dapat pulak potongan 50% untuk pek kedua.Maknanya,kita dapat 12pcs bateri alkali AA cuma pada harga RM 7.95.
Untuk jenama Hen/Heng Long,pakej pembelian didatangkan sekali dengan bateri rechargeable dengan adaptor sekali.Hen/Heng Long punya besar sikit,skala 1/16 dengan berat 4kg.Bolehlah melenyek kucing yang sedang tidur diruang tamu.

IMAG0497
IMAG0498
IMAG0499
IMAG0500
IMAG0502
IMAG0503
IMAG0504
IMAG0506