Wednesday, October 3, 2012

Salah Guna Karbon Fiber

Carbon fiber adalah satu material yang ringan,kuat dan fleksibel.Ianya banyak kegunaan dalam industri penerbangan,automotif dan sukan.Tetapi kelemahannya adalah mahal,sebab proses penghasilan serat karbon memerlukan kos mesin dan tenaga buruh yang mahal.

Bagi peminat modifikasi kereta dah tak perlu risau dengan harga mahal carbon fiber.Dulu harga hood enjin Myvi carbon fiber berharga RM1200,enam tahun lepas.Sekarang sudah ada sticker carbon fiber 3D,RM100 untuk satu hood enjin.Corak carbon fiber memang cantik,tapi kalau letak sampai penuh satu body kereta memang tak lawa langsung.Macam terencat akal pun ada.

Beberapa tahun lepas aku pun sama terjebak penyakit menempek sticker carbon fiber ni.Mula-mula kereta(beberapa bahagian jer),lepas tu laptop,casing handphone…dah merebak sampai ke benda-benda lain.

Aku terjumpa beberapa kegunaan ‘bodoh’ carbon fiber dalam kehidupan seharian di Gizmodo.Sebahagiannya memang useless,dan tak sangka agak bodoh juga menempek stiker karbon fiber kat handphone,huuuuuu!

Siapa ada buat benda-benda kat bawah ni angkat tangan.

fiber

fiber2

 

Objek-objek yang kelihatan bodoh kerana dicipta menggunakan carbon fiber:

 

Toilet seat

fiber7

 

Chopstick

fiber5

 

Bekas makanan anjing

fiber6

 

Hiasan leher

fiber4

 

Lagi gambar di Gizmodo

Post a Comment