Rabu, 24 Oktober 2012

Carian Terbaik Semalam;EO1e

Semalam adalah satu hari yang bersejarah untuk blog ni sepanjang aku berblogging.Untuk pertama kalinya,blog5zal mendapat lebih 1000 pageview dalam sehari.Tapi bukan sebab entri yang aku tulis semalam.Puncanya adalah kerana ada sesuatu berita hot yang berkaitan dengan apa yang aku tulis tahun lepas.

 

Screenshot_2012-10-23-23-19-39

Yaaa….berkenaan dengan enjin EO1e yang dibangunkan Petronas lebih sedekad yang lalu.Tapi kenapa tiba-tiba ramai yang berminat nak tau pasal enjin ni?

Puncanya adalah kerana berita dalam Berita harian Online semalam.

 

Berita Harian   PROTON guna enjin PETRONAS-125818

Maka ramailah peminat-peminat automotif tempatan mencari maklumat berkenaan enjin EO1 ni dan ‘malangnya’ mereka mendarat di blog aku.Hehee!Patutlah tiba-tiba semalam apehal entri lama paling banyak dapat view pulak.Rupanya Google rankkan blog aku pada kedudukan yang agak baik dalam carian keyword enjin EO1e.

Bila aku siasat lagi ada seorang hamba Allah yang mengepostkan entri aku tu ke laman web forum carigold dan linkkan sumbernya ke blog5zal.Terima kasih banyak la ye?Keseluruhan jumlah pageview semalam adalah 1,214,paling banyak sejak aku mula berblogging.

Kalau PageRank 3/5 atau 4/5 fuhhh!Manjang dok atas je memang syok la tengok graf trafik.Ada yang aku tengok kat ping busuk tu sampai puluh-puluh ribu pageview sehari.Ape benda la yang diorang tulis agaknya.

Berkenaan niat Proton nak gunakan enjin EO1,baguslah kalau diteruskan semula.Bayangkan dulu masa zaman aku sekolah,beria keluar news dalam paper yang cakap enjin ni bakal digunakan Proton tahun 2000.Sekarang dah hujung 2012,sungguh lembab automotif Malaysia ni.Tahun 2000 dulu enjin ni memang breakthrough dalam pencapaian Petronas,tapi entah apa silapnya projek tu senyap.Lepas tu dengar khabar segala berkenaan tentang enjin ni dah dijual ke syarikat China,Nanjing,Anjing,Hanjing……….errr… apekebendatah.Mujur niat nak beli semula harta intelek tu muncul semula.Sekarang dah tak ada alasan lagi kenapa kita tak mampu buat enjin sendiri secara besar-besaran.

 

Kita kan dah develop enjin CamPro?

Jujur cakaplah,enjin CamPro ni macam balik ke zaman silam.Baru nak pakai teknologi cam profile.Cam profile ni kalau faham betul bukanlah teknologi yang perlukan PhD pun nak tau konsep dia.Kemudian muncul teknologi CPS.Bayangkan EO1e dah pakai VVT tahun 1999 dulu!

Maaf kepada peminat Proton,renung balik dengan hati yang terbuka,canggih sangatkah CamPro itu.Jawab balik dalam hati,memang tak canggih langsung.

Bila enjin lama nak dipakai zaman sekarang,standardnya dah lain.Maybe ada beberapa standard antarabangsa yang perlu dilepasi contohnya ujian emisi.Tapi tak kisahlah sebab foundation dah kukuh.Bila dah pandai buat enjin for sure tau material apa nak guna,parameter yang sesuai,FC,karekteristik tork enjin dan sebagainya.Pendek kata tak adalah nak mula dari A semula.

Kesimpulannya,satu berita baik yang diberikan oleh Proton selepas diambilalih oleh DRB Hicom.Harapnya berjaya direalisasikan dan janganlah ditunekan enjinnya menjadi kurang tenaga batin.Semoga Proton mampu menjadi entiti automotif nasional yang mampu berjaya di peringkat global.

Oh ya,sebagai pemain utama automotif tempatan,rupa kereta paling penting.First impression.Designer kena tau predict rekabentuk/fesyen masa depan.Kekadang benda yang dibuat tu memang up to date pada masa design tu dibuat,tapi bila kereta siap design tu dah jadi ketinggalan zaman.Wajib kena mampu meramal fesyen kereta.Sekian.