Selasa, 18 September 2012

The Raid Redemption;Iko Uwais=”Donnie Yen” Indonesia

The Raid redemption

Aku baru je selesai menonton filem The Raid Redemption yang member aku bagi minggu lepas.Katanya filem Indonesia,best fighting artnya.Aku pun simpan dalam phone dan semalam baru tergerak nak tengok filem ni.

Di Malaysia aku tak pasti dah masuk panggung ke belum,tapi yang aku perasan ada iklannya dalam Astro.Mungkin untuk langganan Astro First/Best.Entah mana satu pun aku tak pasti.

Filem ni mengisahkan sekumpulan pasukan khas polis Indonesia (DENSUS 88 barangkali)yang menyerbu premis berupa sebuah apartment yang dikawal oleh seorang druglord.Pendukung watak utama adalah Iko Uwais yang sememangnya mahir dalam seni beladiri dan filem ini diarahkan oleh pengarah Gareth Evans.

Jalan ceritanya agak mudah,sepasukan polis khas menyerbu sebuah apartment dan seorang-demi seorang anggota pasukan polis tewas ditangan musuh.Filem ni agak sarat dengan aksi martial art yang kemas,efek khas yang sangat baik,staraf filem-filem aksi Hong Kong/Hollywood.

Kalau kita cuma memberi perhatian pada aksi filem tu memang tak perasa beberapa perkara yang dirasakan agak janggal.

Pasukan khas tersebut umpama menempah maut kerana tiada sokongan lengkap komunikasi dengan pusat kawalan,tiada sniper team diluar bangunan,dan jumlah manpower yang tidak mencukupi.Akibatnya ramai anggota kena sembelih.Tapi nak dijadikan cerita,kekurangan itulah yang menggerakkan plot cerita ni.Kalau betul-betul punya raid,setengah jam dah selesai.Misi macam ni biasanya pasukan khas akan buat mock up dulu untuk memastikan misi berjalan lancar tanpa mengorbankan nyawa anggota keselamatan.

Dari sudut hiburan,filem ni masih menghiburkan untuk sesiapa yang gemarkan filem aksi.Cuma rating filem ni rasanya tidak sesuai untuk tontonan kanak-kanak.Bila la Malaysia nak buat filem aksi anggota pasukan keselamatan setaraf macam ni.Gerak Khas??Errrr………

 

*Satu lagi M4 Carbine + supressor agak kurang sesuai untuk serbuan dalam bangunan kot.Panjang sangat.