Rabu, 12 September 2012

Masa;Penentu Kejayaan Blog Korang Semua

Semalam aku baca satu entri pilihan dalam laman web ping busuk hasil nukilan Ikaa di dalam blognya http://bakul2011.blogspot.com/ yang bertajuk "Kenapa entry anda tiada pengomen".Antara puncanya yang Ikaa highlightkan ialah loading berat,terlalu banyak entri peribadi,font kecil/warna/warni,word verification(yang ni aku tak berapa faham),kurang rajin buat entri,kurang blogwalking dan malas komen entri orang.
Di awal pembabitan aku dalam dunia penulisan blog dulu ada beberapa peraturan yang ditekankan oleh pemblogger terkenal tentang bagaimana kaedah untuk menjadi blogger yang baik dan seterusnya terkenal.Kebanyakan kaedah tu aku dah cuba aplikasikan di laman blog aku sendiri dan alhamdulillah,tahun kedua berblog,jumlah unique visitor dan pageview berganda-ganda lebih kurang 10x.Seperti apa yang Ikaa highlightkan tu,kebanyakannya aku cuba elakkan dengan mengurangkan jumlah entri dalam homepage(default 10 kalau tak salah),aku dah limitkan kepada 3 entri.Saiz gambar yang aku upload pun biasanya aku resize supaya loading time dapat dikurangkan.
Seterusnya font huru-hara memang aku tak amalkan.Aku sendiri nak baca pun sakit mata.Pendek kata 'rupa' blog kena kemas,tak terlalu semak dengan memacam widget.Satu perkara lagi yang ditekankan adalah penggunaan bahasa yang tepat.Sikit-sikit tu biasalah untuk mengurangkan ketegangan.Tension pulak pembaca kalau mengadap benda-benda serius dari awal sampai habis entri.

blogger

 

Tetapi....
Ada beberapa perkara yang rasanya aku tak mampu buat untuk achieve tahap mendapat banyak komen dalam setiap entri.Pertamanya,kekerapan membuat entri.Masa aku pakai broadband dulu yes,aku ada kelapangan masa yang banyak untuk menulis apa je yang terlintas di fikiran.Kadang-kadang idea datang tak kira masa,contohnya entri ni lah.Sambil bawa motor boleh datang idea nak menulis apa hari ni.
Aktiviti bekerja yang agak padat sedikit menyukarkan aku untuk menumpang komputer pejabat untuk menulis,apatah lagi untuk blogwalking.Takkan masa yang ada diluangkan untuk blogwalking sedangkan last entri dah berminggu-minggu dipost.Haruslah entri baru yang diutamakan.Disini,kaedah rajin berblogwalking tak sesuai diamalkan untuk sesetengah blogger.
Begitu juga dengan kurangnya kerajinan membuat entri dan malas mengomen entri orang lain.Semuanya bergantung kepada berapa banyak MASA yang dapat anda peruntukkan untuk berblogging.Contohnya siang buat/post entri dan di rumah dapat buat blogwalking serta meninggalkan komen di entri rakan-rakan.Serius tu memang serius berblogging,cuma kekangan masa menjadi halangan besar untuk mempraktikkan beberapa kaedah yang disebutkan diatas tadi.Salah satu tanda aku serius menulis adalah aku akan cuba memastikan tiada spelling error dan setiap entri aku akan dibaca beberapa kali sebelum dipostkan.
Satu perkara lagi ialah berkenaan isu penulisan kisah peribadi yang banyak didalam blog.Aku rasa normal untuk setiap pemilik blog untuk menyelitkan beberapa kisah peribadi didalam blognya sekiranya itu yang penulis ingin kongsikan bersama pembaca.Sesetengahnya memang blog yang bersifat peribadi pun,tetapi itu bukanlah penghalang untuk blog tersebut mendapat pengikut yang ramai dan setiap entri mendapat puluhan komen.Sesiapa yang terjebak dalam dunia blogging ni pasti tahu,siapa blogger yang aku maksudkan,bukan satu,ramai sebenarnya.
Jadi,selagi entri itu ditulis dengan menarik(walaupun kisahnya tentang membeli selipar baru),ia tidak menjadi halangan langsung untuk mendapat komen.Apa yang dapat aku simpulkan ialah,kunci kejayaan seorang penulis blog adalah masa.Aku pernah tengok dalam Rancangan Nona kalau tak salah,topiknya bertajuk 'surirumah lelaki' yang menampilkan blogger Ben Ashaari.No wonder beliau dapat create entri dengan sangat kerap sebab beliau mempunyai kelapangan masa,dan gadget yang cukup untuk mengupdate blog beliau tidak kira tempat.
So,sesetengah blog mungkin ditakdirkan akan kekal sebegitu rupa dengan update yang seadanya bergantung pada kelapangan penulis.Bukti nyata kaitan masa dan prestasi blog adalah dari blog aku sendiri.Masa aku pakai broadband,entri sebulan sekitar 20-30,pageview 300-400 dalam sehari dan ranking Alexa berada pada 980,000++(bawah 1 juta).Selepas aku tamatkan langganan broadband maha lembab tersebut,entri bulanan hanya sekitar 10-15,pageview berlegar di dalam lingkungan 150-250 dan ranking Alexa merudum teruk ke posisi 1,613,417 setakat ini.
Sebenarnya banyak lagi faktor lain yang menjadi tembok batu dalam perjalanan berblogging ni.Antara lain ialah bakat menulis,tapi itu akan aku ulaskan nanti,bila ada MASA ya?Haha!Bagi sesiapa yang bercita-cita menjadi blogger terkenal,pastikan masa anda mencukupi atau lebih baik jadilah blogger sepenuh masa.Selamat maju jaya!