Isnin, 24 September 2012

Lokasi Percubaan AES Malaysia

Berita kurang enak untuk kaki pecut lebuhraya.

 

Kita semua sedia maklum,JPJ mula menjalankan percubaan sistem AES (Automatic Enforcement System) untuk mengurangkan jumlah kemalangan jalanraya.Sistem ini diperkenalkan untuk memperbaiki sistem saman ekor yang khabarnya tidak adil kepada pesalah jalanraya.

Aku setuju dan aku pun tak suka sistem saman-saman ekor ni.Aku pernah kena saman hadlaju pada kelajuan 93kmj dikawasan 90kmj.Masalahnya ada sesetengah kawasan lebuhraya kita ni sekejap 90kmj,depan sikit 110kmj,lepas tu 90kmj semula.

Ada baiknya diseragamkan hadlajunya disepanjang lebuhraya dan kalau faktor mukabumi jadi penyebab kenapa disatu-satu tempat ada yang 90kmj,itu salah pemaju lebuhraya.Siapa suruh buat lebuhraya bengkang-bengkok macam litar Sepang.Hadlaju 110kmj +-10kmj sudah sesuai dengan bentuk lebuhraya Malaysia,cuma pengguna lebuhraya yang kekadang bebal bawak 70kmj kat lorong kanan sekali.

Dengan adanya perangkap laju AES,ianya bukanlah perangkap laju yang sebenar.Dari berita kat TV semalam,khabarnya akan ada papan tanda peringatan kawasan tersebut diletakkan AES.Baguslah kalau macam tu,sistem yang diwujudkan untuk mendidik pengguna jalanraya,bukan semata-mata menjana pendapatan dengan saman trafik.

Untuk fasa percubaan (pilot stage),pihak JPJ menyenaraikan lokasi-lokasi AES di laman web mereka,klik sini.Lokasi-lokasinya adalah seperti berikut:

 

 

image

image

 

Lebih banyak lagi lokasi AES akan diletakkan terutamanya dikawasan ‘maut’ seluruh Malaysia.Sila ambil perhatian jangan nanti kata tak tahu pulak kenapa tiba-tiba kena speedtrap.

 

*sumber jpj.gov.my