Jumaat, 21 September 2012

Bila Nak Kaya Kalau Macam Ni?

Kenapa tak boleh kaya dengan berblogging?

 

Kaya atau tak bergantung pada bagaimana kita mendefinisikan terma 'kaya' tu sendiri.Pada aku tak mungkin boleh kaya dengan hanya berblogging di Malaysia ni.Kalau nak dapat duit sampingan tu bolehlah,tapi berapa banyak kita mampu dapat?
Pengiklan akan membayar secara cost per click atau buffer earning yang mana ianya berkait rapat dengan berapa banyak jumlah pengunjung blog kita.Dalam hal ni,jumlah blogger yang mampu menjana pendapatan melalui berblogging sangat sedikit.Sebabnya bukan senang untuk blog kita jadi terkenal.
Pendapatan melalui blog datang dari tiga peyedia iklan blog utama iaitu Advertlet,Nuffnang dan Innity.Antara ketiga-tiganya Innity paling susah lepas kelayakan sebab pageview minima 100k sebulan kalau tak salah.Bagi yang berjaya beriklan dengan Innity,tahniah.

Screenshot_2012-09-20-22-07-03

Blog aku beriklan dengan Nufnang sebab senang.Tak lama lepas beriklan,dapat status Gliterrati.Aku tak pasti apa kelebihan status Gliterrati sebab sejak aku beriklan,tak ada apa-apa beza pun.Diawal-awal Nuffnang menyediakan iklan untuk blog aku,ada beberapa kali aku dapat buffer earning(sekarang namanya CPUV-Cost Per Unique Visit) antara Oktober 2010-Mac 2011.Lepas tu dah tak ada sedangkan masa tu pageview purata jauh lagi rendah dari sekarang.
Memandangkan dah lama aku tak tengok berapa 'ribu' duit Nuffnang aku,semalam aku check berapa jumlah terkumpul.Baru ada RM2817 sedangkan nak cashout paling kurang RM5000(sengaja aku tak letak titik perpuluhan).Takpelah,ada la jugak walaupun tak banyak.Tapi yang agak mengecewakan aku kenapa status Gliterrati aku bertukar jadi Non-gliterrati?Atas alasan apa?

 

Gliterrati
-Bermaksud Nuffnager Eksklusif yang TIDAK ada menyelitkan iklan,menyebut atau pautan kepada rangkaian iklan dari Asia Tenggara atau apa juga rangkaian iklan yang pihak Nuffnang rasakan sebagai pesaingnya didalam blog
-Gliterrati tidak perlu dipohon,sekiranya blog kita TIDAK melakukan apa yang dinyatakan diatas,welcome to Gliterrati club.
-Sekiranya ada perlanggaran terma kelayakan Gliterrati,crawler Nuffnang akan mengesannya dalam masa 4 hari dan secara automatik blog kita ditendang dari kelab Gliterrati

 

So,dimana letaknya pesaing Nuffnang dalam blog aku?
Walaupun blog ni blog aku dan aku menggodeknya sejak Mei 2008,rasanya tak pernah pulak aku promote iklan lain kat blog aku.Tapi kenapa Nuffnang tiba-tiba menendang blog aku dari kelab Nuffnagers Ekslusif.
Kali ni aku tak mau hantar ticket bertanyakan hal ni.Sebab pada diorang,'crawler' tu jauh lagi bijak dari manusia.Apa yang dah berlaku,biarkan saja dan ada baiknya aku 'ringankan' pageload time blog aku dengan mengremove beberapa widget*.Siapa faham SEO akan faham.

Kenapa aku cerita pasal Nuffnang panjang lebar sedangkan tajuknya lain?Inilah salah satu sebab kenapa tak boleh kaya dengan blogging.

 

*Gue serius ni pakkk!