Selasa, 28 Ogos 2012

Syiling 2 1/2 Sen Nederlandsch Indie 1857

IMAG0322

IMAG0323

 

Semalam member satu department aku ada sebut pasal syiling lama yang dia nak tunjuk kat aku.Dari penerangan dia semalam,dia cuma ingat Belanda dan tahun 1857.Hari ni dia bawa syiling tu dan inilah dia syiling bernilai 2 1/2 sen Nederlandsch Indie yang ditempa pada tahun 1857.Maknanya syiling ni dah pun berusia 155 tahun.

Adakah syiling ni bernilai tinggi?

 

Pertamanya,kita ketahui dulu apa itu Nederlandsch Indie.

Agak sukar juga untuk mendapatkan maklumatnya memandangkan kebanyakan informasi dalam Bahasa Inggeris.Nederlandsch Indie ialah Syarikat Hindia Timur Belanda yang menguasai sebahagian besar Asia Tenggara sejak 1800 hingga kedatangan Jepun pada 1942.Sebelum tahun 1800,ia dikenali dengan nama VOC (Vereenigde Oost-Indische Compagnie).

Sejarah lama-lama sangat ni aku tak tau langsung,cuma aku biasa tengok simbol VOC pada meriam-meriam lama.VOC ni sangat besar,menguasai ekonomi Asia Tengara yang masa tu menjadi pusat perdagangan yang kaya dengan sumber alam.Itulah sikit sebanyak maklumat asal usul dari mana wujudnya syiling tadi.Maaflah kalau salah,sebab tu aku tak tulis banyak.Makin panjang aku tulis kang makin tersasar pulak terjemahannya.

Berbalik kepada syiling 2 1/2 sen tadi,nilainya pada tahun 1857 mungkin boleh seguni beras barangkali.Pada masa sekarang ia dinilai berdasarkan kondisi dan raritynya.Orang yang pakar dalam bidang numismatik bolehlah memberi anggaran nilai pasarannya sekarang.Dari pandangan mata kasar aku,keadaannya agak teruk dengan pengoksidaan berwarna kehijauan(biasanya logam tembaga)dan tempaan agak kabur.Mungkin ada cubaan untuk membersihkannya dengan cara yang salah.

Hasil tinjauan aku di beberapa laman web termasuk eBay dan Mudah,nilainya tidak seberapa,sebabnya mungkin kerana syiling ni tidak sukar didapati.Harganya berlegar sekitar RM30-RM100.

 

Sori la geng,ingatkan kita boleh dapat puluh ribu tadi.Kita kumpul modal beli metal detector,then kita scan tebing Sungai Kuala Muda.Port hang cari remis masa kecik-kecik dulu.