Isnin, 23 Julai 2012

Screen Protector Ajaib

Siapa pakai handphone tentu tau kegunaan screen protector kan?Tak kisahlah skrin besar atau kecik,plastik sekeping inilah yang akan melindungi permukaan skrin dari calar.Ada yang glossy dan matte finish.Aku suka matte sebab tak menyilaukan.Satu lagi sebab adalah screen protector dengan matte finish kurang sikit kesan cap cari tapi bila lepas jawab panggilan,nah kau!Berminyak!

Maka banyaklah masa dibuang untuk mengelap kesan cap jari dan minyak dari muka.Dulu aku beli Sony Ericsson Aino,free je screen protector.So aku tak tau berapa harganya.Bila aku beli HTC One X,aku beli screen  protector dari sebuah kiosk HTC.RM25 Cina tu tutuh harga.C***i betul!Casing silikon dia letak harga RM60.Aku bayar je sebab masa tu aku rasa berbaloi kot??Tak lama lepas tu screen protector aku ada gelembung,sikit je tapi buat aku sakit mata.Aku pergi uptown Damansara tukar protector lain.Bapak murah,RM6 je.Aku cakap kalau tiap minggu tukar pun ape ada hal.Casing aku beli lain,cap Nilkin baru RM15 jeee…..Casing silikon bagi wife aku.

Cerita pasal screen protector ni,Syarikat 3M ada mengeluarkan screen protector yang menghilangkan kesan cap jari secara semulajadi.Menarik bukan?

 

Fingerprints Magically Fade Away On 3M's New Screen Protectors-151202

Teknologi bahan yang dipatenkan digunakan sebagai material screen protector,dan tak perlu lagi mengelap kesan cap cari.Tapi mampukah 3M Natural View Fingerprint Fading Screen Protectors mampu menyahkan kesan minyak yang melekat di skrin?Korang boleh cuba beli dengan harga $23,tapi hanya boleh didapati untuk tablet sahaja.

 

*Info & Image from Gizmodo