Khamis, 17 Mei 2012

Smartphone mana Yang Baik?

Antara kerja aku bila takde idea nak buat entri,aku akan membelek statcounter dan menengok-nengok ape benda yang orang search.Satu yang menarik perhatian aku adalah search berbunyi ‘one x ok ke’.Haaa….nilah yang pakcik nak cerita ni.

Sehingga ke saat entri ni ditulis,pendapat aku takhta Android 4.0 Ice Cream Sandwich yang sebelum ni dipegang HTC One X dah pun dirampas oleh Samsung Galaxy S3.Agak menyedihkan sebab tak lama HTC One x jadi king.Tapi tak apa,itu bukan ukuran sebenar dalam memakai smartphone.Sememangnya setiap benda best akan ada lagi yang jauh lebih best,dan macam tulah sampai kiamat nanti.

Sejak aku pakai HTC One X yang dibeli 1 Mei lepas,semuanya baik-baik belaka.Baik dari segi kepantasan cip 1.5 Quadcorenya,ketajaman resolusi skrin,multitasking dan bagi aku smartphone ni user friendly.Bateri 1800mAh yang dibekalkan cukup sebenarnya untuk penggunaan biasa,tapi awal-awal dulu sehari dua tiga kali charge.Asyik kena godek je.

Walaupun tak mempunyai expansion slot MicroSD,memori sebanyak 25GB setakat ni aku tak pakai pun.Tak tau nak letak apa,so soal memori ia bergantung kepada pembeli/pemakai tu sendiri.Setakat ni aku boleh kata HTC One X ni veeerrrryy nice,dengan harga RRP RM2099.Benar,akan wujud smartphone tahap alien tak lama lagi tapi harga tak pasti boleh letak separas lingkungan 2k.Galaxy S3 ‘lebih’ sedikit dalam beberapa perkara yang berkaitan dengan software seperti S Voice dan Smart Stay dan dari segi hardware,ia lebih nipis dan skrinnya lebih besar (4.8 inci).Kita tunggu ajelah bila Samsung umumkan harga pasarannya nanti.Kelebihan Samsung Galaxy S3 adalah ‘ehsan’ daripada persaingan yang serius oleh One X yang diletakkan sebagai penanda aras untuk diatasi.Maka terhasillah S3 yang lebih baik sedikit.

Ok,aku rasa macam nilah.Aku listkan jenis smartphone yang aku rasa agak baik mengikut ranking yang ada dipasaran.Galaxy S3 adalah winner buat masa ni,tapi still not available on market.

 

1.HTC One X

2.Samsung Galaxy Note

3.Samsung Galaxy S2

4.iPhone 4S

5.Sony Xperia S

 

OK,ka?