Rabu, 25 April 2012

Setahun Tak Update Pun Ada!

Memandangkan dah lama jugak aku tinggalkan blog ni,aku pun jenguk-jenguk la cerita menarik blogger-blogger lain yang aku follow.Itulah dia gunanya jadi follower.Bertuah kalau ada puluh-puluh ribu follower yek?Dengan menjengah ke blog kengkawan maya,at least aku tau la sikit isu apa yang tengah hot kat Malaysia ni.Tapi tak semua update dengan cerita-cerita yang sama.Ada yang cuma cerita hal peribadi dan aku tak nafikan ada sesetengahnya memang pandai bercerita.Seronok baca cerita diorang ni.

Satu lagi bila blogwalking ni aku teringat masa awal-awal aku kenal blog.Sibuk shout kat shoutbox orang.Maklumlah orang baru,kena la pandai-pandai bagi orang kenal.Tapi tu masa zaman ada Shoutbox.Skarang ada ChatBox je dah jadi malas pulak nak jerit sana-sini.Pertamanya semua detail nak kena taip semula,nama,URL,dan termasuklah ‘jeritan’ kita.Kalau 30 blog nak kena buat macam tu,memang tak efisyen langsung.

Cara aku masa ShoutBox dulu,klik kanan & Paste.Skrip mesejnya aku siapkan awal-awal.Senanggg..dan yang penting orang tak boleh cakap kita pakai software autoblogwalking ape benda nama tah.Ada lagi ke golongan macam tu?

Lepas ShoutBox tidak lagi free,aku ganti dengan ChatBox,tapi yang tak bestnya,makin banyak spam.Entah ape link yang diorang letak.Tapi aku taklah buang terus gadget ChatBox tu,cuma aku tengok gitu-gitu je.Aku lebih suka tengok update member-member dari Bloglist.

Dalam Bloglist ni pun ada sikit macam hairan jugak la.Banyak blog yang boleh dikatakan sebaya blog aku,tapi tak diupdate berbulan-bulan.Kemana diorang ni semua?Dah hilang semangat nak dapat duit banyak hasil berblogging?Hehe!

sleeping-at-computer

Part buat duit dengan blog lupakan sajalah.Aku pun dulu ada semangat macam tu jugak,tapi aku tak faham dengan Nuffnang ni.Dulu-dulu unique visitor aku ada la 20-30 orang je sehari,tapi agak banyak kali Nuffnang bagi BE.Sekarang ni boleh dikatakan 3,4 kali ganda visitor dulu,haram sebijik BE pun takde.BE yang terakhir aku dapat,setahun yang lepas.Aku pernah tanya kat Nuffnang,diorang cakap tu bukan keputusan diorang.Pengiklan yang pilih nak bagi kat website mana iklan BE ni.Lebih kurang macam tu la penjelasan diorang.Kalau dibandingkan sekarang punya statistik,’bodoh’ la kalau bagi iklan masa statistik sikit.Dalam masa yang sama,jimat duit tak payah bayar banyak sen kat aku,ye tak?Aku tak marah pun,cuma geleng kepala je,hehe!Kejap tadi aku check,ada la RM23.77sen.Macam pendapatan sebulan rakyat Burkina Faso pun ada.

Kalau nak harapkan duit baru nak rajin berblogging memang susahlah.Zaman give-up main blog ni mesti ada punya,tapi aku tak seronok abaikan benda yang dah bertahun-tahun aku usahakan.Sekurang-kurangnya aku ada platform untuk aku suarakan pendapat aku kepada masyarakat diluar sana.Apa barang luah perasaan kat Facebook.Sejak main blog ni,rasa macam dah tak best langsung tengok Facebook.

Tapi tetap juga aku jengah-jengah sekali sekala,tengok apa aktiviti kengkawan.Pesan aku,janganlah kita ghairah sangat share semua benda dalam Facebook.Rasa ada banyak benda nak sharing,sila buat blogspot.Free dan senang je.Kepuasannya lebih terasa……….