Jumaat, 2 Mac 2012

Super Fine Model Car

Dulu masa aku duduk Puchong,tiap hujung minggu aku suka berjalan ke IOI Mall.masa tu IOI tak sebesar sekarang,cuma yang menarik kat situ ialah kewujudan sebuah kedai Tamiya.Wajib aku ziarah tiap kali masuk ke IOI Mall.Aku teringat satu model Sprinter Trueno AE86 berskala 1:24 keluaran Hot Works Racing Factory yang memang detail habis.Sampaikan lambang Toyota kat hubcap pun ada.Set Hot Works tadi ialah AE86 standard tapi disediakan aksesori macam piping ekzos,rim Watanabe hitam,seat bucket sampailah ke pemadam api.Harga masa tu RM140 je,sekarang ni dah naik ke RM159.90(www.rcsmart.com.my).
Tadi aku sesaje search model car yang paling detail,so terjumpa dengan satu manufacturer yang aku rasa kerja diorang memang superb habis.Nama syarikat tu Amalgam Modelmakers yang mula ditubuhkan sejak 1985 dan terletak di Bristol UK.Setiap model dibina dengan tangan dan semasa proses permulaan membentuk sebuah master patterns,pasukan pakar pembina model menghabiskan masa selama 3 bulan untuk memperincikan setiap bahagian.Untuk proses pemasangan,sebanyak 250 jam diperlukan.Kalau kita tempah model kereta mengikut spesifikasi yang kita nak,biasanya memakan masa selama enam minggu untuk siap.Selain model kereta,Amalgam juga ada membuat model kapal layar dan model enjin kereta.Kita boleh tempah ikut apa yang disenaraikan dalam borang tempahan antaranya warna dashboard,parking sensor,BOSE HiFi system,stitching colour,dan memacam lagi.Macam tempah kereta mewah yang sebenar.Contohnya macam model Ferrari 599 GTB Fiorano,harga asasnya ialah GBP3350/RM15,368.1.Kalau tambah pilihan lain,harga akan meningkat.

Amalgam Aventador 1:8 scale
Amalgam Aventador Orange (5)

Amalgam Aventador Orange (4)

Mc Laren MP4 12C 1:8 scale
Mc Laren MP4 12c

Mc Laren MP4

http://finemodelcars.com