Monday, March 19, 2012

Manusia Hilang Kemanusiaan

Semalam aku tengok dalam berita tentang tunjuk perasaan membantah undang-undang pasal rogol di Syria kalau tak salah.Di Syria,kes rogol diselesaikan dengan cara mengahwinkan mangsa rogol dan perogolnya.Aku rasa diorang ni tak tau beza antara rogol dan hubungan seks secara sukarela.Rogol ni bukan setakat mencemarkan maruah gadis tu,tapi juga mendatangkan trauma.Macamana mangsa rogol nak berkahwin dengan siperogol?Perkahwinan yang berlaku sekadar penyelesaian yang bersifat sementara tanpa memikirkan kesan kepada mangsa.Kalau perogol tu beriman,berkemampuan,dan berkerjaya baik boleh la juga,masalahnya wujud ke perogol beriman?Maksud aku perempuan mana nak bersuamikan syaitan bertopengkan manusia?
Itu kalau perempuan bujang dirogol oleh perogol bujang.Macamana pulak kalau perogol bujang rogol isteri orang?Dua suami lah mangsa rogol tu ya?Haha!tapi mungkin ada peruntukan hukuman lain untuk kes semacam itu.Cuma kerajaan diorang kenalah fikirkan semula hukuman untuk kes rogol.Hukuman yang dibuat oleh manusia ni memanglah tak sempurna,tapi itu melambangkan kita ni manusia yang berilmu dan bertamadun.Hukuman bukan sekadar untuk menghukum,ia juga sebagai panduan supaya kita tak terbabas.Kena tang orang lain senang je bagi hukuman kahwin,kalau anak/adik pak menteri Syria yang kena rogol macamana?
Apapun sebenarnya benda-benda ni kita sendiri yang kena berjihad menentang nafsu.Kalau nak kawal benda-benda macam tu pun tak boleh,tak ada bezalah antara kita dan haiwan.Macam cerita Budak Kelantan yang aku tengok kat Astro Citra malam tadi.Selamba je culik amoi tengah jogging.Aku tengok filem tu sekerat je,dah miss bahagian awal.Masa tu dah masuk babak dalam rumah sewa,Danny X-Factor kena minum air apa tah.Coke campur pil kuda kot.
Yang aku tak fahamnya adalah watak si Jahar tu.Nampak serabut,macam tak ada matlamat hidup.Tambah worst lagi si Jahar ni kelihatannya macam lelaki gila seks.Sukahati dia je culik orang,lepas tu bila si Danny lepaskan amoi tu dia mengamuk pulak.Tak pasal-pasal dapat penumbuk.
Part kedua si Jahar ni nampak awek tengah menalipon.Beriya betul dia ayat macam dah sebulan tak buang air.Rupanya awek tu girlfriend si Danny.Apa ke bebal watak si Danny tah,boleh pulak dia suruh girlfriend dia berkenalan dengan si Jahar hanya sebab si Jahar suka kat awek dia.Memang aku tak faham kenapa jalan ceritanya macam itu sedangkan terang-terangan watak Jahar ni memang manusia yang jahanam habis.At last,si Jahar tergolek atas jalan raya dan mati.Terus aku rasa macam lega sebab serabut kepala tengok watak gedebe si Jahar.Mujur si Jahar ni cuma watak dalam filem.Tapi memang ada manusia macam tu,kan bebaru ni ada perogol bersiri yang dah kena jatuh hukum.Banyak sangat tengok klip .3gp gamaknya.Itu yang sangap je bila nampak perempuan.
Walaupun motif cerita tu agak kabur,memerlukan subtitle dan tak nampak sangat nilai moral yang cuba ditunjukkan,sedar atau tak pelakon watak si Jahar berjaya dengan tugasnya.Cuma aku terfikir,kalau ramai lagi 'Jahar' di Syria,seronok la depa merogol.Asal jumpa yang cun je habis kena sapu.Naya betul...

Post a Comment