Jumaat, 16 Mac 2012

Antara Dua Jenis TVC

Besok kompeni aku ada shooting untuk TVC.Tapi aku tak terlibat sebab muka aku lebih sesuai jadi duta jam Richard Mille.Patutnya dah lama kena buat tapi takpelah daripada tak buat apa-apa langsung.Dulu tak pernah buat promosi produk,then slowly panggil TV3 untuk slot apekebendatah tiap Isnin.Aku pun dah lupa,ada aku buat entri pasal tu.Bayar mahal bai…Teringat cerita member aku.Sepupu member aku ni kerja dengan ATSB,kompeni buat peralatan aviation,radar dan sewaktu dengannya.Satu hari TV3 datang nak shoot aktiviti kompeni diorang untuk Majalah 3.

Diorang pun cakap apa ada hal,shoot ajelah.Tetiba orang TV3 tu tanya,berapa ATSB nak bayar diorang.Whatt?Dah la tak dijemput,nak kena bayar pulak?Banyak cantik.Sudahnya balik macam tu je.Betoi ke tak sepupu member aku ni cerita kau tak tau la.Kang aku pulak yang kena saman.

Cerita pasal TVC tadi tu,memang patutnya kena buat sebab susah nak jual produk kalau orang tak kenal.Harga plak premium habis.Dulu aku ngan member-member aku selalu cakap,bayar la Safee Sali untuk jadi duta produk.Dia kan atlit glemer+talented.Sesuai sangat la tu.Tapi TVC yang nak dishoot besok ni taktaulah siapa pelakonnya.Adakah Aaron Aziz atau Remy Ishak?Haha!Takkan bagi mamat muka jambu kot ye tak?Lari konsep baii..Aku pantang betul kalau benda lari konsep ni.

Masa baca emel semalam aku tak faham apabenda TVC ni.Aku main teka je,TV Commercial kot.Satu-satunya TVC yang aku tau adalah kat hujung enjin jet Sukhoi Su-30MKM TUDM tu.TVC bermaksud Thrust Vectoring Control.Maknanya Sukhoi yang kita ada boleh buat manouvre yang ‘ketat’.Korang paham ke tidak aku tak tau la.Itulah jahanamnya bahasa Melayu kalau convert terus dari Bahasa Inggeris.Haha!

Korang jangan tak tau pulak,untuk yang belum tau konfigurasi Sukhoi TUDM adalah kedua yang terbaik selepas Sukhoi MKI milik Indian Air Force.Kalau confirm jadi Malaysia beli Eurofighter Typhoon,meriah sikit koleksi fighter jet kita.Tapi banyak aku baca dalam forum/blog ketenteraan,Malaysia ‘wajib’ beli pesawat AWACS.Aku nak eksplen pun panjang jugak ceritanya.Nanti ada masa korang buka blog Military of Malaysia .

Ok,cukuplah tu aku merepek pasal TVC.Aku nak cuci mesin jap.