Selasa, 21 Februari 2012

Flashback:Nissan Sentra GTS Special Edition 99’

Tahun 1998-1999 antara tahun yang menarik zaman aku sekolah dulu sebab aku mula jatuh cinta dengan dunia automotif.Momen paling penting dunia automotif tempatan masa tu ialah kemunculan Satria GTI untuk pertama kali,dan Petronas dengan enjin E01E.
Kalau tak salah aku,lebih kurang masa tu jugak Altezza baru keluar dan terselit dalam ingatan aku,Nissan melancarkan model terhad Nissan Sentra GTS dengan bodykit Nismo.Tapi bila aku cari kat internet yang banyaknya kat Filipina dengan pemanduan kiri.Tak ada pulak versi pemanduan kanan,ajaib sungguh.Aku masih ingat lagi iklan kereta tu dalam suratkhabar yang aku baca dalam bilik study asrama.Part yang identikalnya ialah ‘tiang’ ditengah-tengah lubang bumper untuk laluan udara ke radiator.Memang aku tak boleh lupa.
Zaman tu cikgu-cikgu sekolah vokasional aku  cuma pakai Mazda 323,Civic EF,Toyota Starlet dan yang paling hebat,Trueno kaler kuning dengan plet Sabah.Masa tu siapa peduli dengan AE86.Kat Temerloh bersepah Trueno dijual dengan harga 11-20k.Masa tu lah.Zaman tu manusia kat Malaysia ni tak kenal lagi apa tu drifting.Komik Initial-D pun baru jilid pertama.
sentra 1999
Balik semula pada kereta hujung 90-an yang agak rare ni.Agak susah nak cari info pasal Sentra GTS 99 ni rupanya,betul-betul limited edition.Model Sentra GTS ni dibina berdasarkan casis B14 yang dikeluarkan dari tahun 1995-1999 dan diberikan enjin GA16DNE.Tapi enjin DOHC ni tak power mana pun,sekadar 105hp dan tork 102lb/ft,berbanding satu varian lagi GA16DE yang menjana kuasa sebanyak 115hp.Cuma yang uniknya adalah kit badan Nismo yang meliputi bumper,side skirt,spoiler dan side mirror auto retract.

Spec Enjin:

Kod:GA16DNE DOHC
Displacement:1597cc
Valve:16
Bore&Stroke:76x88mm
Comp.Ratio:9.5:1
Sentra GTS
Sentra GTS2
Harga pasaran sekarang ni yang aku survey kat Mudah semurah 12k dan yang cun sikit hampir 20k.Tapi memang tak ada versi GTS.Kena rajin le jelajah kedai potong cari nosecut dari Filipina.Kalau nak mods,enjin NeoVVL boleh sumbat kot??