Rabu, 4 Januari 2012

UPSI,MLM,Filem Nabil=Membebel

Bosan juga kalau buntu tak ada idea.Bila check dalam blog updates pun pusing-pusing cerita sama jugak.Cerita  pasal bebudak UPSI agak hangat seminggu dua ni.Aku malas nak ulas sebab haram tak tau apa benda yang dirusuhkan tu.Dengar dari sebelah pihak je tak cukup.Tapi itulah,sejak zaman aku di IPTA lagi memang aku tak berkenan tengok bebudak berkempen.
Yang jadi ahli MPP pun belum tentu result exam bagus.Sama la macam geng AJK kampus.Semak mata aku menengok.Dua-tiga semester diorang bedal duduk hostel,result exam hancur jugak.Aku semester satu,dia pun semester satu.Aku dah semester tiga,diorang dok mengulang semester satu lagi.Sibuk nak jadi AJK sangat,kalau bebal tak guna juga.Entahlah,IPTA aku yang cap ayam kot.
Ok,cukuplah.Lebih-lebih kang tak elok juga.Kritik sikit-sikit bolehlah.Sebut pasal kritik ni,teringat isu Maharaja Lawak Mega (MLM) yang boleh dikatakan 'rumah siap pahat berbunyi'.Bukan bunyi apa,kan semua tau tentang isu suam kuku antara Adlin,Afdlin dengan juri MLM,Datuk Chef Wan.Benda ni dah selesai rasanya.Itulah yang berlaku bila bekas pengkritik berada dipentas untuk melakukan persembahan.
Dua-dua pihak aku rasa ada betulnya.Cuma kita ni manusia biasa,ada kelemahan.Sebagai juri,kritikan biarlah sederhana dan berlapik.'Jujur' sangat pun tak bagus,moral peserta jatuh.Peserta kena terima apa juga komen juri dan buat persembahan dengan idea-idea fresh.Susah buat lawak ni,kalau penonton tak gelak kena fahamlah.Tapi memang ada sesetengah idea diorang memang amazing,cuma penonton yang 'slowpoke',lambat paham.

Switch cerita lain pulak.
Semalam sekali lagi aku menonton filem lakonan Nabil,Lu Pikirlah Sendiri di saluran Astro Ria.Agak banyak kali juga aku tengok cerita ni.Filem yang dikategorikan agak biasa-biasa(berdasarkan kutipan hampir RM2 juta) ni sebenarnya menarik kalau dibuat dengan lebih teliti.Jalan cerita filem ni agak menarik sebenarnya,cuma kerja-kerja membuat storyboard kena lebih teliti supaya hasil akhirnya setiap syot dapat memberi impak kepada mood cerita.Peh!Sembang macam pro je.
Kalau kita perhatikan drama Hollywood,scene sembang dengan awek dalam kafe pun banyak syot,maksudnya kamera tak statik.Itu mengikut kefahaman akulah.Sebabnya nak timbukan mood.Kalau pelakon tengah marah,takkan wide angle kot.Tak nampak la air muka marah tu,macamana penonton nak rasa mood cerita.Dah tentu la kena close up sampai parut jerawat pun nampak clear.
Filem memang berkait rapat dengan mood.Kalau tengok filem seram tapi rasa macam tengok dokumentari zombie buat apa.Baik tengok kartun Oggy and The Cockroaches.Keyword here is mood.Macam semalam yang aku cerita pasal lagu Set Fire To The Rain nyanyian Adele.Bagaimana nyanyian dia menimbulkan mood bila dilantunkan perkataan weak atau strong.Kena ada perbezaan antara dua perkataan yang berbeza langit dan bumi maknanya.Faham sudah.
Aku tak ada idea nak merepek hari ni,tapi dapat jugak tujuh perenggan.Ada orang baca ke?Haha!