Ahad, 15 Januari 2012

Dapat Komen Emo,Apa Nak Buat?


Setiap kali kita menaip entri,besar harapan kita untuk melihat ada pengunjung yang akan sudi meninggalkan komen.Terutamanya blogger yang baru berjinak-jinak dalam dunia blogging.Memang biasalah kalau sesekali dapat komen,tak macam blogger glemer yang lain.Tak ada apa nak dimalukan,memang normal macam tu.Nak capai tahap terkenal bukan senang,kecualilah kita ni artis atau individu yang memang dikenali ramai. Pada pendapat peribadi aku lah,blogging ni memerlukan kombinasi bakat penulisan,kepakaran IT,rajin dan bonus kalau mempunyai rupa paras menarik.Rupa paras pun ada sedikit peranan juga,tak percaya,korang kajilah sendiri blog-blog perempuan yang ramai follower.Ini adalah realiti.Bila sampai level terkenal,percayalah,dengan entri paling ringkas sekalipun komen akan tiba bertalu-talu.
Tadi aku semak akaun Yahoo Mail aku,untuk tengok CommentLuv Notification.Dari situ aku akan reply komen-komen aku yang tak seberapa ni.Ada la sorang follower aku ni tanya,macamana nak jadi blogger pro.Terkedu gak aku,sebab aku rasa soalan dia patut ditanya kepada blogger yang ranking Alexanya 100,000 kebawah.Tapi takpelah,aku suka dan berbesar hati jawab soalan dia.Sikit sebanyak dalam perenggan pertama tadi dia boleh dapat sedikit klu macamana nak mencapai status pro.Istilah pro tu sendiri pun luas maksud sebenarnya.Pada anggapan aku,pro ni pakar dalam bidang IT lah.Boleh bangunkan web sendiri,template kemas,pageload cepat,isi kandungan relevan dengan carian Google,SEO tepat,dan macam-macam lagilah.
Untuk yang tak pro macam aku ni,kena banyak sabar.Mula dari bawah,guna platform Blogger dulu untuk memahami konsep dan asasnya.Dah biasa nanti baru switch ke Wordpress ke,sebab orang kata dan buku yang aku beli kata Wordpress ni mesra SEO.Memang amatur la pakai Blogger ni tapi apa ada hal kan asalkan kita faham konsep.Ramai juga yang berjaya dengan platform Blogger je.Terpulang pada citarasa dan keselesaan masing-masing.
Aku sendiri pun baru je nak belajar-belajar asas Wordpress,maklumlah cikgu tak ada.Kena belajar sendiri.Itu pun ada orang minta aku buatkan website untuk syarikat dia.Cabaran betul...Tapi tak apalah,kalau kita takut mencuba macamana nak tau boleh ke tidak kita harung cabaran tu.So,soal terkenal atau tak blog kita tu nanti,biar kita fikir kemudian je.Kalau nasib kita baik(dengan cara yang betul),cepatlah blog kita capai status yang kita nak.Silap gaya memang tak menang tangan nak mereply.Sampai tak boleh reply langsung pun tak best jugak,sebab membalas komen seumpama kita menghargai pengunjung blog kita.Ok Muhd Hafis ?Harap dapat sedikit motivasi dengan penulisan pendek aku ni.Sebenarnya aku tak layak langsung nak jawab soalan tu,tapi aku cuba bagi jawapan yang terbaik untuk hang.Haha!
Tadi jugak aku terbaca satu komen lagi pasal salah satu entri aku.Cuma komen yang datang dari pengomen bernama 'orang kampung' tu mengandungi emosi marah.Dia cakap aku bodoh dan macamlah aku ni stylo sangat.Katanya lagi blog aku pun macam cibai.Marah betul dia.Takpe,marah pun marahlah,komen juga ye tak?
Encik 'orang kampung',harap jangan berkecil hati dengan entri aku ya?Setakat ni aku rasa bahasa yang aku pakai masih lagi berlapik dan tidaklah celupar sangat.Aku tetap fikirkan sensitiviti pembaca blog aku.Mana la tau ada yang terasa.Kalau baca majalah Kereta,aku rasa encik 'orang kampung' boleh sentap jadinya.Lagi selamba dia bash mat kereta ah beng.Lari konsep memang terang-terang fail encik 'orang kampung' oii...Katakan aku pakai Kancil 660 pekak,tepek stiker DOHC dengan VTEC Inside besar-besar.Tak ke fail namanya tu.Tapi yelah,kereta masing-masing.Ikut selera depa lah nak bikin kereta rupa siamang sekalipun.Muhd Hafis,sila ambil perhatian ya?Nak jadi blogger yang baik jangan kutuk-kutuk orang tau,nanti kena marah.Apa yang berlaku sekeliling kita walaupun tahap kita nak gelak guling-guling sekalipun janganlah diupload ke laman blog.Menaip entri kena fikir dulu penerimaan masyarakat.Sebelum ni ada jugak komen yang macam ni.Orang tu marah aku cakap filem Cloverfield memeningkan kepala.Tapi,ada aku kisah???