Monday, December 19, 2011

LHDN Mahu Borang Original Pulak...

Merujuk kepada entri encik Hanif Idrus dalam entri beliau,aku agak terkejut mengenai kenyataan Timbalan Menteri Kewangan mengenai penggunaan borang asli BR1M dalam permohonan bantuan RM500.Katanya LHDN tidak akan menerima borang fotostat.
Ok,tak boleh fotostat tak apalah.Tapi borang ni boleh dimuat turun secara 'sah' dari sini :

http://www.treasury.gov.my/pdf/br1m/Borang_BR1M.pdf

Aku pun pernah tengok borang tu,di bahagian belakangnya ada dinyatakan borang boleh dimuat turun dari laman web diatas.So,LHDN tak patut merumitkan keadaan dengan meminta permohonan menggunakan borang asli.

Memandangkan borang tu pun PERCUMA,bagi aku tak ada bezanya asli atau fotostat melainkan ada nombor siri.Bantuan macam ni mungkin dipandang remeh sesetengah pihak dan dijadikan modal politik pihak tertentu,tapi kalau kerajaan betul-betul nak membantu,biarlah urusannya dipermudahkan.Bayangkan ibu tunggal yang berada jauh di pedalaman,macamana bantuan ni nak sampai ke kumpulan sasaran?Lepas tu aku dengar,pemohon perlu berdaftar dengan LHDN.Secara tak langsung,kelihatan ada aktiviti serampang dua mata disitu...jeng..jeng..jeng..(saspen)Pendek kata,benda ni leceh.Itu baru proses memohon,layak atau tak belum tau lagi.
Benda ni bukan dilaksanakan zaman kerajaan Majapahit dulu,sekarang zaman internet Malaysia laju *50Mbps.Semua maklumat boleh diakses dengan kerjasama semua agensi kerajaan.Katakan bantuan ni nak diberikan kepada warga Felda,semua warga Felda dalam proses tanam semula automatik layak sebab bantuan sarahidup tahun pertama cuma RM1000 sahaja sebulan.
Semalam mak(ibu tunggal) aku suruh aku isikan form bantuan RM500 ni.Mak guna ajelah bantuan sarahidup Felda tu.Lepas tolak potongan,ada la baki RM650.Cukup la untuk makan minum,beli baju sekolah,beli buku,beli kasut,bla,bla,bla..

Akhirnya benda ni akan jadi bahan jenaka politik oleh pihak yang memang menunggu masa mencari kelemahan kerajaan.

*sarcasm

Post a Comment