Wednesday, October 12, 2011

Sesekali Tergelincir Juga


Gambar hiasan.Pinjam dari omaq.org

Hidup umpama roda...

Cuma dari pandangan mata aku,rodanya bukan seperti roda motorsikal atau roda Ferris.Aku lebih nampak kehidupan ni macam gear;bentuk macam roda cuma ada gigi gear.
Sebab apa aku cakap hidup macam gear?Apa yang kita buat setiap hari,semuanya selaras dengan apa yang berlaku sekeliling kita.Atau kata lainnya,synchronize.Macam gear berfungsi,gigi gear akan bercantum tepat dengan gear yang lain;sempurna setiap kali menjadikannya lancar bergerak.

Apa jadi bila 'gear' tak selaras?
Jawapannya simple.Disaster.Atau lagi senang nak faham,malang menimpa.

Petang semalam siapa yang lalu jalan dari lampu isyarat dekat Politeknik Shah Alam menghala ke Lebuhraya Guthrie(depan NST),tentu nampak satu kemalangan.Mangsanya seorang wanita.Aku tak pasti apa yang melanggarnya.Dari cerita kawan aku yang berhenti kat tempat kejadian,khabarnya langgar lari.Lori pulak tu.Betul ke tidak,wallahua'lam..Masa aku lalu kat situ,mangsa dah kaku tertiarap,aku rasa baru sangat berlaku.
Orang yang berhenti pun tak berbuat apa-apa kat mangsa.Aku rasa tindakan diorang agak tepat,sebab risiko menggerakkan mangsa tanpa prosedur yang betul hanya akan menambah kecederaan mangsa.Biarlah mereka-mereka yang ada pengalaman dan terlatih saja menguruskan mangsa.
Harap mangsa kemalangan semalam selamat.
Itulah namanya kemalangan.Kita tak cari kemalangan pun kadang-kadang kemalangan datang kepada kita.Itu yang kita taknak.Tapi tu semua dah tertulis,sesekali 'gear' kehidupan kita akan tergelincir dan tak synchronize dengan persekitaran kita.
Siapa-siapa yang memandu setiap hari,ingat satu perkara.Jangan jadi hantu bila pegang stereng.Pesan ni untuk aku sekali sebab kadang-kadang aku memandu.Wajib sentiasa alert dengan penunggang motorsikal.Disebabkan motorsikal bergerak dengan konsep gyroscopic(keseimbangan),senang nak tergolek.Kita mengalah sikit takpe.Keluar kerja awal,jangan kelam kabut guna lorong kecemasan bila sesak.Bagi la can kat mat/minah motor guna lorong tu.Bukan diorang meresing pun,pergi balik kerja macam kita jugak.
Kereta dah ada tiga lane,cukup la.Kang aku bagitau Menteri Kerja Raya tambah semua highway jadi enam lane sehala,amacam?


Post a Comment