Thursday, October 13, 2011

Bajet 2012;Kesan Kepada Golongan Swasta Pertengahan


Ni antara intipati Bajet 2012 yang aku pinjam dari wowberita.org .Meh kita tengok impaknya terhadap golongan pertengahan yang berkerja dengan syarikat swasta macam aku ni.
Peruntukan rancakkan pembangunan
Kerajaan memperuntukan RM978 juta untuk merancakkkan pembangunan untuk lima projek, iaitu lebuh raya JB-Nusa Jaya, muzium warisan Taiping, projek agropolitan Besut, projek tandan sawit Lahad Datu dan bekalan air Samalaju.

-Lebuhraya JB-Nusajaya,muzium,agro projek nun kat Besut,projek sawit Lahad Datu dan Samalaju(where or what is that??)Projek-projek macam ni hanya dapat memberi kesan kepada penduduk di kawasan berkenaan.Bagus,tapi tak semua dapat rasa.
Kereta hibrid
Pengecualian sepenuhnya duti import dan duti eksais bagi mengimport kereta hibrid serta elektrik akan dilanjutkan sehingga 2013.
-Ini pun bagus cuma tidak begitu memberangsangkan.Pengecualian duti import dan eksais sepatutnya melibatkan motorsikal berkuasa sederhana yang selama ni dianggap barangan mewah.Kerajaan patut memberi perhatian kepada pertambahan jumlah kereta di Malaysia.Untuk golongan macam aku,tak merasa.Gaji kecik,tak mampu pakai kereta hybrid.
RM1 bilion untuk sekolah
Kerajaan akan wujudkan RM1 bilion untuk penambahkaikan sekolah.
RM500 juta diberikan pada sekolah kebangsaan.
Manakala M100 juta diperuntukkan masing-masing kepada sekolah jenis kebangsaan (Cina), sekolah jenis kebangsaan (Tamil), sekolah mubaligh, sekolah agama bantuan kerajaan dan Maktab Rendah Sains Mara.
-Untuk sekolah,no komen.Wajib kena ada tiap-tiap tahun.
Felda
Peneroka Felda akan terima “durian runtuh”. Jumlahnya akan diumumkan sebelum Felda GVH disenarai di Bursa Malaysia sebelum pertengahan 2012.
Penyenaraian dilakukan dalam dalam usaha mengumpul dana menjadikan Felda syarikat konglomerat global.
RM400 juta diperuntuk untuk naik taraf infrastuktur bekalan air di kawasan Felda terpilih.
-Durian runtuh?Besar atau kecil 'durian'nya?Better than nothing.Untuk kawasan yang tiada masalah bekalan air,sekurang-kurangnya cat balik garisan jalan.Dah tak nampak garisan,tau-tau je dah terjunam celah semak tepi jalan.
Yuran sekolah
Kerajaan memansuhkan yuran pendidikan rendah dan menengah di semua sekolah kerajaan.
Ini termasuk pemansuhan bayaran bagi kegiatan ko-kurikulum, insurans takaful dan sebagainya. Semua ini bermula penggal sekolah tahun depan.
-Good news.Terutamanya untuk ibu-ibu tunggal yang masih ada anak bersekolah.Nanti bila aku dapat anak pun,tak payah bayar yuran.
Pencen
600,000 pesara kerajaan akan menikmati kenaikan pencen tahunan sebanyak 2 peratus.
-Tiada kena mengena sebab kerja swasta...
Kakitangan awam
Kerajaan akan wujud lebih banyak mata gaji. Ini bermakna, penjawat awam akan mendapat gaji maksimun lebih tinggi, sehingga kepada 37.7 peratus.
Kakitangan awam akan mendapat kenaikan gaji antara RM80 hingga RM320
Umur wajib bersara dinaikkan daripada 58 kepada 60 tahun.
-Gaji naik,kualiti servis?Umur pencen tak perlu la naik,bagi can orang lain naik jawatan pulak...
Polis
RM200 juta peruntukan khas akan diberikan untuk perbelanjaan pembangunan polis, meliputi projek perumahan anggota, penambahbaikan balai dan pusat latihan.
-No komen
Keluarga tentera
RM3,000 akan diberi secara one off kepada angggota keluarga, duda dan balu anggota berjumlah 62,000 orang.
-No komen
Subsidi
Beras – Bagi setiap kilogram beras super tempatan, harga asal RM2.40, rakyat hanya bayar RM1.80. Subsidi kerajaan 60 sen.
Gula – bagi setiap kilogram gula, harga asal RM2.50, rakyat hanya bayar RM2.30. Subsidi kerajaan berjumlah 20 sen.
-Haaaa!!dalam banyak-banyak bajet tadi,yang ni je yang 'kena'.Tambah lagi subsidi bahanapi.Korang pulak bakal merasa yang mana?

Post a Comment