Khamis, 29 September 2011

Tacra DIY;Blog Macam Ni La Aku Suka

Semalam aku terpaksa Googlekan solution untuk masalah brek caliper kereta aku yang bergegar.Kereta aku dibeli baru,lepas pakai dua tahun lebih,aku perasan satu bunyi aneh yang tak sepatutnya ada pada kereta baru.Bila lalu jalan yang agak kasar,bunyi gegaran sangat ketara.
Asalnya aku jangkakan sebab hood depan yang dah aku renggangkan sikit sejak dari hari pertama aku beli.Bila brek ditekan sikit,bunyi tu hilang.Satu hari aku buka tayar depan dan aku goyang-goyangkan caliper,terasa agak kurang fit.Mungkin itulah puncanya.
Masalah ni aku ajukan ke member baik aku yang jugak pekerja Perodua.Dah dekat sembilan tahun rasanya dia berkhidmat dengan Perodua.katanya masalah tu memang biasa jadi.Suggestion dia,bawa kereta ke SC dan diorang akan replace dengan unit baru.Masalahnya schedule service aku dengan Perodua SC tak complete.Dah agak lama aku buat servis sendiri.Mana la tau diorang mintak payment,yelah bila dah tampered warranty diorang void terus.
Jalan alternatif,kenalpasti masalah dan cari penyelesaian.

Terjumpa pulak dengan blog http://tacra.blogspot.com .Actually entri untuk masalah caliper Myvi ni sebenarnya tutorial brader ni tentang penukaran brake pad.Tapi dalam ruangan komen ada diberi solution untuk masalah caliper bergegar.
Memang best baca blog brader ni.Apa jugak projek DIY kereta,akan dia muatkan walau yang simple sekalipun.Keep it up bro!
Tengok enjin Mivec kereta Wira dia,memang kemas.Dulu aku pun stadi konon-konon nak jadi pomen,tapi masuk bab wiring,terus bebal.Best jugak jadi pomen,tapi yang tak bestnya Sabtu kerja full day,huhu!Aku ada perancangan untuk buka garaj,tapi bukan untuk berniaga.Just untuk suka-suka,buat DIY.Ada welding set(gas & arka),kompressor,set tool Snap-On(pehh!),chainblock dll...
Seronok baii!Kat kilang aku ni ada kompressor piston kecik yang dah tak pakai sebab ganti dengan screw type.Aku ingat nak beli la,banyak guna gak.Buat painting job pun boleh.Tapi satu je,untuk garaj macam ni,untuk suka-suka boleh la.Aku tak minat kejar masa,nanti kerja cincai.
Ok la,banyak lagi entri brader tu yang aku belum baca,sambung stadi dulu.Ciao!