Jumaat, 9 September 2011

Geografi Nasional;Swamp Monsters

Entri sebelum ni aku ada mention pasal misi Swamp Monster tu.Ni lah gambar-gambar yang aku sempat tembak dengan kamera henpon aku.

Landasan kapal terbang baja yang dah lama tak digunakan.Terletak berdekatan simpang masuk ke Felda Lepar Utara 10.Jarang manusia nak masuk felda ni kecuali penghuni kat sini je.
Masa ni aku tengah tunggu sebijik EX5 yang pancit.Sebenarnya jalan ni boleh sampai ke Sri Jaya,Kuantan.Tapi pakai 4WD la lebih selesa.Naik motor pun boleh,tapi sakit pinggang ngan sesak nafas.Nak pulak musim kemarau,habuknya tak boleh tahan.
Perjalanan melalui jalan ladang sawit,jalan balak,kemudian masuk ke jalan estet Asia Palm Oil,Maran.Agak jauh kedalam lagi aku agak terkejut bila jumpa kompleks kilang pemprosesan sawit Carotino Sdn.Bhd.Apekehal buat kilang dalam area hulu banat ni?Dengan takde jalan raya bertar,selekoh tajam,macamana tanker bawa minyak sawit mentah keluar dari kilang?Nanti aku tanya mat Indon.

Cabaran yang biasa bila lalu jalan ladang.Kali ni tayar tertusuk duri pelepah sawit.Bukan sekadar duri je mampu memancitkan tayar,batu kerikil kat sini pun tajam.EX5 yang pancit kali kedua ni aku balutkan tiub baru dengan tiub lama,buat dua layer.Simpanan tiub cuma tinggal satu je lagi.Tawakkal sajalah.

Suda sampe pak!
Lebih kurang pukul 3.00pm baru sampai ke lokasi selepas beberapa kali salah jalan masuk.Bertolak dari rumah member aku(Bantan),jam 11.45am.Amacam?Kebas bontot jalan jauh macam ni dengan permukaan jalan yang bumpy.Habuk kat muka dah macam bedak SilkyGirl.
Selain tu,kulit aku rentung terbakar.Tak sangka panas cuacanya boleh membakar kulit dengan jangkamasa singkat.Lokasi spesifik tempat ni susah nak ditentukan.Lagipun kawasan ni berdekatan Paya Bungor,memang banyak tasik dan paya.
Mengikut koordinat Garmin GPS,lokasi ni berada lebih kurang 7-8 km dari Lebuhraya Pantai Timur.Kampung terdekat ialah Kampung Paya Rambutan.Spesifiknya adalah disini:

Lat: 3° 46' 15.8916"

Long: 102° 52' 57.057"
Semak samun hutan sekunder.Kawasan dah ditebang balaknya,semak macam ni memang cepat naik.Bulan Mei lepas adik aku datang tempat ni,kawasan ni clear lagi.

Nilah dia paya sasaran.Actually port memancing ni agak tersalah koordinat sikit.Di sebelah hujung nun kawasannya agak luas.Cuma siapa yang berani nak redah area ni.Mamat dalam Man vs.Wild tu boleh kot.Musim panas toman duduk tengah-tengah tasik.

Periuk kera yang bersepah kat tebing paya.Hutan banat macam ni je ada.Walaupun kampung aku agak jauh dari bandar,susah juga nak jumpa periuk kera ni.

Gua suspek ni kerja toman rempit remaja.Umpat keli besar sikit dari ibu jari gua ni cuma dibaham ekor.Bukan takde saiz monster,tapi yang besar-besar betis gua buat bodo je umpan lalu depan mata.

Riak anak ikan toman.Gua ada lukis anak panah,tapi apasal tak berapa nampak pulak ni....Adik gua tengah kacau kumpulan anak toman amik udara.Mak dia punyalah besar,tapi tak layan macam Tiz Zaqyah yang gua jumpa kat Burger King Damansara semalam.
Sebut pasal Tiz Zaqyah,gua ingat dia tinggi,rupanya saiz petite je.Patut la Remy Ishak nampak tinggi.Gua saspek badan Remy Ishak sama tough macam gua jugak.

Memula usya dulu pastu...
Berendamlahhh!Lagi mau tunggu kaa?

Umpan keli 16 ekor tak cukup menaikkan barang seekor dua toman.On da way balik kitorang singgah ke Sungai Berakit.Gua tak pasti nama sungai ni nama rasmi atau adik gua memandai letak nama.Cuaca panas berbahang buat kitorang terlentang kat sungai cetek ni.
Sedang gua rilek-rilek sejukkan badan tetiba gua nampak satu benda hanyut yang agak menarik perhatian....Laaaa...sebijik rapala gemuk rupanya.Matakailnya dah takde.

Ni satu lagi kawasan yang agak 'misteri' bagi gua.Apekejadah diorang buat dalam hutan tebal ni.Member-member gua cakap ni lombong emas.Tapi taktau syarikat apa yang run operasi perlombongan ni.Ada satu simpang lagi menghala ke Mineral Mine apa tah.Mineral apa gamaknya diorang lombong tu.Air mineral??Menurut maklumat dari Google yang sempat gua buat research kejap tadi,site ni adalah sebuah lombong tembaga bernama Mengapor Copper Mine.

Lain kali gua repeat lagi port ni dengan keli 50 ekor pulak.