Isnin, 19 September 2011

1.5 SE,1.5 Extreme?Poketmu Tentukan!

Inilah dia spesifikasi Myvi 1.5 liter yang baru dilancarkan.Terdapat dua varian lagi iaitu 1.5l SE dan juga 1.5l Extreme dengan tambahan bodykit yang agresif.

Enjin : 3SZ-VE DOHC 16 injap dengan DVVT
Sesaran (c.c) : 1495
Silinder : 4
Nisbah mampatan : 10.0 : 1
Kuasa : 76kW/103hp@6000rpm
Tork : 136Nm@4400rpm
Kapasiti tangki bahanapi : 40 liter


Enjinnya sama dengan model Alza dan Toyota bB.Dari segi gantungan masih lagi menggunakan MacPherson dibahagian hadapan dan torsion beam untuk bahagian belakang yang pastinya bukan untuk membelasah selekoh-selekoh tajam dikampung.Juga seat direka semula dengan rekabentuk semi-bucket.
Bagi model Extreme,material untuk seat ialah kulit beserta stereng bersalut kulit dengan butang kawalan audio.Berdasarkan ujipandu Danny Tan dalam paultan.org(read here ),pecutan 0-100kmh adalah 9.98saat.

Harga:
1.5 liter Extreme =bermula dari RM58,200 dengan tiga warna pilihan
*Download brochure here
1.5 liter SE =bermula dari RM50,900 dengan 5 warna pilihan
*Download brochure here

Gua ada baca satu forum pasal Myvi.Bebaru ni ada keluar dalam paper pasal Ops Sikap tentang kamera speedtrap tangkap Mercedez 200kmj,BMW240 kmj dan tak lupa Myvi 180kmj.Ramai yang bagi pendapat,ramai driver Myvi drive kereta macam setan.Apatah lagi lepas keluar model 1.5 ni.
Bagi gua,ni pendapat minda tersumbat.Kamon la beb,driver yang bawak kereta reckless ni tak kira model kereta.Kekadang gua pun bawak laju,tapi sangat-sangat jarang.
Gua nak buat gila kat kampung gua,main jalan selekoh.Tapi laju mana je boleh blah,still beringat lagi.Gua pun sedar,kereta gua bukan lahir sebagai kereta sukan.Tapi ada kebaikannya,antaranya buat gua ingat dan sayangkan nyawa gua.Gua perah takat yang mampu je.
Jangan salahkan kereta,siapa yang memandu tu yang penting.Papepun model baru ni best.Pedulik la geng Proton hardcore nak cakap apa.Mahal?Yes!Loan 9 tahun kan adaaaa.....