Thursday, August 25, 2011

Rezeki Ramadan 2011

Assalamualaikum...
Dah nak habis dah bulan Ramadhan 2011,tapi rasanya takde satu pun entri pasal puasa yang aku tulis.Rasa malas plak nak cerita aku makan apa,sembahyang terawih berapa rakaat dan seangkatan dengannya.
Tapi memandangkan bulan puasa dah nak pergi meninggalkan kita tahun ni,aku ulas sikitlah macamana perjalanan puasa sebagai seorang husband untuk tahun pertama.

Menghadapi Puasa Berdua
Aku tak pasti samada aku ni rajin atau terpaksa(??),setiap petang aku akan kedapur.Samada wife aku membantu aku,atau aku yang membantu dia.Penyediaan hidangan pun bukanlah rumit sangat,setakat untuk santapan berdua.Sebelum puasa wife aku merancang nak buat makanan yang agak rumit,tapi persoalannya masa cukup ke tidak.Belum soal larat nak menyediakan macam-macam.Aku ambil jalan mudah;masak macam makan malam biasa.
Aku pun bukan jenis memilih sangat.Aku faham dia pun letih,aku pun sama penat,cukuplah janji perut kenyang.Cuma sesekali kami beli juga di bazar Ramadan Seksyen 4,Kota Damansara.Terutamanya bila hujung-hujung puasa ni.Makin malas pulak,hehe!
Puncanya sejak beberapa minggu ni wife aku sering keletihan.Isteri aku disahkan bakal menjadi mak buyung selepas ujian kehamilan menunjukkan tanda positif,hamil empat minggu.Pada mulanya aku tak faham kenapa begitu meletihkan sedangkan kandungan baru bersaiz 5mm.Belum sarat lagi membawa perut.Rupanya inilah yang orang kata pembawaan budak.
Mujurlah tiada gejala morning sickness atau mengidam benda-benda merepek.Cuma cepat keletihan,selalu demam dan kuat makan.Alhamdulillah,rezeki Ramadan 2011.

Balik Raya
Satu perkara yang agak melegakan aku,kampung kami taklah jauh sangat,lebih kurang 45 minit perjalanan.Rumah keluarga mertua aku di Taman Pinggiran Gombak,tapi tiap kali raya,haluan diorang tetap ke Pahang.Keluarganya berkumpul beramai-ramai menyambut raya di Kampung Jerantut Feri.Cuma yang agak merisaukan aku,kesesakan lebuhraya Karak hujung minggu ni.Harapnya taklah teruk sangat sebab raya lambat lagi.
Isteri aku dapat beraya dirumah mak aku lebih kurang dua hari je.Dia kena ikut keluarga dia balik Gombak,sedangkan aku ada urusan keluarga yang perlu diselesaikan.Adik perempuan aku yang dah tamat Matrikulasi dapat menyambung pengajian di Universiti Malaysia Terengganu.Terpaksalah aku hantar.Mujurlah   Terengganu,kalau dapat Universiti Malaysia Kelantan?Naik bas la jawabnya.
Gaji pun dah masuk,patutnya aku beli pakaian raya,tapi tu semua tak penting bagi aku.Yang paling utama dalam kepala aku,Castrol Magnatec 10W-40 dan jugak SmartTag.Benda yang buatkan raya aku lebih bermakna tahun ni.Nak berjalan raya jadah apa kalau kereta tak servis?

Anak Bulan
Aku tertanya-tanya jugak ape kebendanya anak bulan tuh?Menurut Wikipedia,"anak bulan ialah fasa pertama pembentukan bulan sabit selepas mengelilingi Bumi dan kedudukan bulan ketika itu ialah berada antara Bumi dan Matahari."Ayat ni aku tapi berdasarkan kefahaman aku selepas membaca faktanya.Kalau salah maksudnya tu aku minta maaflah.
Munculnya anak bulan maka Aidilfitri pun tiba.Tahun ni sederhana jelah.Cadangnya nak anyam ketupat barang 30 bijik cukuplah kot.Apa barang makan ketupat plastik.Lu orang pandai anyam sarung ketupat?

Post a Comment