Selasa, 29 Mac 2011

Memorikan Kenangan Saat Hamil Cara Baru

Pregnancy adalah perkara yang amat dinantikan oleh seorang wanita yang bergelar isteri.Berlainan dengan minah rempit,pregnancy adalah nightmare,seumpama mengandungkan baby Alien(Alien vs.Predator).Rasa nak terjun bangunan je,huhu!
Bagi bakal ibu,ramai yang mengabadikan kenangan ketika hamil dan juga ketika bayi membesar.Paling biasa,gambar dan video.Kat Malaysia ni belum ada kaedah pelik-pelik untuk merakamkan kenangan bergelar ibu.
Tapi kat U.K,ada banyak kaedah unik untuk merakam saat-saat manis hamil dan menerima bayi.

1.Belly Casting


-Tau plaster?Macam plaster kaki bila patah tu.Kat sana diorang pelbagaikan untuk buat casting perut boyot.Boleh buat sendiri kalau nak,ataupun upah professional.Bila siap,akan terbentuk acuan keras berbentuk perut dan dada.Bolehla gantung kat dinding,hee!Antara selebs yang dah buat belly casting ni ialah Emma Bunton dan Myleene Klass.
-Kos 20-25 pound(buat sendiri),60 pound(professional).

2.Bergambar .........Naked dengan Perut Boyot
-Amik gambar kat studio,naked atau half naked.kalau nak boleh ajak suami.Ada bukti siapa yang boyotkan,haha!
-Kos 125 pound

3.Bump Painting
-Kalerkan perut yang boyot dengan warna-warna terang.Lukis-lukis pun boleh,pastu amik gambar.

4.Birth Photography
-Yang ni sure Malay tak berani nak buat.Photoshoot masa tengah nak melahirkan.Pakai mekap sikit supaya nampak cun masa meneran baby,huhu!

5.Lock of hair Jewellery
-Adat Melayu ada mencukur kepala baby kan?Rambut yang digunting tu simpan dalam bekas.Kat UK ada perkhidmatan menyimpan rambut didalam resin yang akan mengeras.Seterusnya rambut baby akan tersimpan selamanya dalam resin yang boleh dijadikan loket.
-Kos 24.99 sekali dengan rantai dan ukiran

6.Baby's Hand 7 Footprint Tatoo
-Bentuk tapak tangan atau kaki dicap ke badan bapa dan artis tatoo akan mengukir mengikut bentuk kaki/tangan baby.Bagi aku baik sapu watercolour kat tapak tangan/kaki baby,tekapkan kat kertas lukisan.Lagi cantik letak tarikh dan framekan.Amacam?