Isnin, 14 Februari 2011

Sila Hormat Penunggang Motosikal Ya!

Image from whateverkl.wordpress.com
(Kantoi la plak mamat bawak Nouvo Hitam kat tengah tu,stiker 'L',bawak awek)

Katakan korang memandu kereta didalam hujan lebat.Dibalik tingkap korang dapat tengok penunggang motosikal mengharung hujan lebat dengan basah kuyup.Apa yang bermain di fikiran korang?

'Naik motor buat apa,beli la kereta.Tak la basah kena hujan"
'Mat rempit la ni.Tak padan motor EX5 buruk,bawak macam ribut"
'Naik motor kan senang,tak la sangkut kat jem bila hujan lebat..."

Ha,amacam?Yang mana satu dalam fikiran korang?
Aku mula bawa motor secara 'haram' sejak umur 14 tahun.Dengan Yamaha SS110 YPCS abah aku la aku melenjan keliling kampung.Sampai la tahap kemuncak dunia permotoran seorang remaja bila aku menjejakkan kaki ke politeknik.Bila dah bercampur dengan kawan-kawan,rasa drop gila bila motor tak laju.Dengan sedikit penambahbaikan,motor Yamaha SS110 bapak aku tu mampu mencecah kelajuan pelesit kota.
Serius!Motor aku dulu memang laju.Masa tu belum matang,jiwa kacau nak merempit tiap malam minggu di bandar Kuantan.Habis belajar,dengan motor tu lah aku merantau cari kerja.Sikit pun dia tak pernah buat perangai.Zaman tu kitorang cuma suka bawa motor laju,takdelah sampai nak rempuh polis atau nak meragut.Baik makan roti kering dari makan sedap hasil meragut.
Sebab tu bila aku tengok budak-budak kecik baru nak pandai bawak motor,nak wheelie-wiekang,alahai.....sikit pun aku tak kagum.Awek terencat akal boleh la teruja.Zaman aku dulu bukan pandai bawak motor je.Repair,modified sendiri je.Ni tak,tukar tiub pun kat kedai.Rempit kejadah ape kalau bodo pasal motor.
Motor arwah bapak aku tu berkhidmat sampailah tahun 2009.Sejak dibeli pada Oktober 1993,motor SS tu akhirnya menyerahkan tugas membawa aku kemana-mana kepada Myvi pada 29 Julai 2009.Sejak zaman bertatih,merempit sampai la insaf semula,motor tu banyak kenangan kat aku.
Puncanya aku dilanggar dari belakang di bulatan Kayangan,Shah Alam masa balik dari training 7 Habit of Effective People.Mujur perlahan,cuma luka-luka kecik.Itupun mamat bawa Proton Waja yang langgar aku tu dia cakap aku bawak motor perlahan sangat.What te f**k!Kalau laju,dah mampos aku ni agaknya.Gila ke apa nak layan korner lelaju kat Bulatan Kayangan waktu jalan sibuk orang tengah balik kerja??
Bila dah bawa kereta,ok lah.Tak kena hujan,panas.Cuma sekarang kereta makin banyak.Hujan sikit je dah jem melampau.Apesal ha?Bila hujan,orang tido dalam kereta tengah jalan ke?
Macamana pun,dalam fikiran aku sebagai bekas penunggang motosikal,aku tetap aware dengan penunggang motosikal.Sebab aku taknak jadi macam mamat yang langgar aku.Sebagai pemandu kereta,aku sedar yang penunggang motosikal bukanlah mat rempit yang dibenci masyarakat.Golongan pertengahan,pakcik-pakcik,eksekutif pun ramai yang tunggang motosikal pergi kerja.
Mula tahun 2011,aku tunggang motosikal semula.Lepas SS110 pencen,sekarang Honda Wave 125S jadi kuda aku.Cuma motor ni kurengg laju berbanding SS110.Takpelah,janji selamat sampai pergi balik kerja.

Sebab apa penunggang motosikal banyak terlibat dengan kemalangan?
Jawapan pertama mesti kena tuduh bawa motor laju.Ingat ya,motosikal cuma ada 2 roda.Kena 'cuit' sikit pun dah boleh tertonggeng.Motosikal umpama timun,kereta umpama durian.Langgar pun sakit,kena langgar lagi la sakit bro!Sebagai pemandu kereta,manfaatkan cermin sisi dan belakang.Sentiasa bersedia bila berjumpa dengan penunggang motosikal.
Jangan ingat korang bawak kereta,korang dah cukup bagus.Ramai yang bawak motosikal sebab tak mau semak kepala layan jem hari-hari.Sedangkan kereta best pun ada kat rumah.Buat bawak pegi pasar beli sayur je.
Ini tak,kadang-kadang selamba himpit penunggang motorsikal sampai ke tebing jalan.Lepas tu drive macam tak berlaku apa-apa.Kadang-kadang rasa nak baling je dengan mangga padlock.Kalau kereta besar sangat,cuak la jugak.Ni tak,dengan kereta reput,drivernya pulak tua berkopiah.Hati panasss je..Nak maki kang kesian jugak.
Sebagai penunggang motosikal dan weekend driver,aku harap mentaliti pemandu kereta kat Malaysia ni setaraf dengan kemajuan negara.Kalau nak bawa perangai kampung,syohhhh!! Duduk kampung sampai tua.
Satu lagi,siapa orang Jengka mesti perasan.Tu pun kalau terbaca blog aku ni.Waktu malam,berhati-hati bila memandu di antara Exit Chenor LPT menuju ke Bandar Jengka.Bila malam,ramai pemandu kereta yang tak tau nak rendahkan lampu.Selamba badak je pasang high beam.Silau la kambing!Silap la kalau selisih dengan aku.Memang nak kena ajar la empat lampu suluh mata.
Area tu banyak lembu,bila silau kita tak nampak apa ada kat depan,Kadang-kadang orang tua bawa motor perlahan takde lampu belakang.Bila silau,mana nak nampak lagi dah.Pemandu yang menggunakan jalan Temerloh-Bandar Jengka,sila hormat pemandu lain.Orang lain pun ada kereta.