Monday, January 3, 2011

Apa Cerita Tahun Baru?

Assalamualaikum!
Dah masuk 2011 dah kita semua ya?Tiga hari jugak aku tinggalkan sekejap blog kesayangan aku ni.Mentang-mentang la Malaysia juara Piala AFF Suzuki,laju jer aku balik kampung.Musim hujan pun tak habis lagi.Kat Pahang sepanjang masa mendung dan hujan renyai.Sepanjang perjalanan nak masuk kampung aku,ada tiga,empat batang pokok tumbang.Pokok tumbang takpe,jangan banjir sudah.
Tiga hari tinggal internet dan blog,ape cerita terbaru blogger sekalian?

Yang pertamanya aku agak terkejut bila dengar berita kematian Faizal Yusof,bekas suami Siti Nurdiana.Aku terkejut pasal adik bongsu aku bagitau masa aku baru bangun tido petang Sabtu.Ala-ala mamai,pastu dengar plak cerita orang meninggal.
''Biar betik adik aku ni.Selamba je buat gosip liar.Dah la baru darjah tiga'',aku tak percayaa...

Rupanya adik aku memang serius!Dah sampai ajal arwah akibat serangan jantung pada umur beliau baru 32 tahun.Masih muda lagi tapi sekarang ni serangan jantung tak kira umur,sememangnya silent killer.Pertama kali aku kenal muka beliau melalui pertandingan Hero Remaja 2000/2001 kalau tak salah aku.Masa tu Zed Zaidi jadi juara.Zaman aku masih kat politeknik dan tak miss majalah Remaja.Lebih tiga tahun jugak aku mengumpul majalah Remaja,bukan baca sangat.Suka tengok majalah tu terkumpul banyak,tahan lasak plak tu.
Batch Hero/Dewi Remaja masa tu la yang banyak kat TV sekarang.Macam Zed Zaidi,arwah Faizal Yusof,Ryzal,Annahita,Zaryn Min,dan beberapa lagi yang aku dah lupa namanya..

Satu cerita lagi pasal Karam Singh Walia punya video Youtube.Awal-awal tahun dah bikin panass!!Pagi tadi tengah sedap layan kueyteow goreng sambil curi WiFi kedai sebelah,terbaca plak kat Kosmo! Online pasal berita dia.Eleh,nak cover-cover muka sambil berkias-kias pulak.Kalau dah sebut wartawan berita TV swasta yang rancak membongkar kisah alam sekitar,siapa lagi.
Boleh plak sambil mabuk dia merepek-repek kutuk Melayu.Ni mesti dah lama nak cakap tapi simpan dalam hati.Bila mabuk New Year,tkeluar semua,haha!Videonya pun aku dah tengok,gabra gak dia kena kepung dengan Melayu yang tengah panas dengar ayat dia.Tu la,mabuk lagi kat public,mujur tak kena hentak ngan kerusi restoran.Moralnya kat sini,mabuk lagi teruk dari perbuatan mencemarkan alam sekitar,hehe!

Lagi ape ek?Pasal bola masih lagi hangat diperkatakan tentang ganjaran pemain.Bagi aku main bola ni sama je macam kerja swasta/kerajaan.Semua orang kerja nak duit kan?Hujung tahun tentu mengharap bonus kan?Yela,sepanjang tahun kerja beria-ia,tunjuk performance bagus untuk mantapkan KPI dengan harapan supaya ada la barang sebulan dua bonus(kalau kompeni penyayang,kompeni komunis aku tak tau la).
Ok,bila diorang dah berusaha bersungguh-sungguh,apa salahnya diorang merasa ganjaran usaha diorang?Betul,jangan manjakan dengan duit,habis tu nak piala free je?Yang penting kena latih dan kawal prestasi pemain.Sebenarnya,aku rasa la pemain bolasepak Malaysia ni kena dikawal sepaya tak terjebak dengan dunia artis.Masuk majalah sukan atau akhbar tu biasa la,tapi kalau masuk majalah hiburan picisan,dipasangkan plak dengan artis-artis perempuan,....habis la.
Bagi aku dunia artis dan sukan jauh berbeza.Ahli sukan kena disiplin,jaga pemakanan,konsentrasi,emosi.Nak cari wife,biarla mak ayah cari orang kampung yang baik-baik,atau orang kebanyakan yang tak ada kena mengena dengan seni.
Tentang ganjaran dan hadiah,biarlah diorang merasa usaha diorang.Dapat jugak buatkan rumah untuk orang tua ke,hantar pegi haji ke,nak kahwin ke..Think positive,Insyaallah pemain Malaysia ni baik-baik belaka.Semoga tahun 2011 ni mutu permainan meningkat.Kalau tak meningkat,aku 'carpet bombing' kat sini,haha!

Post a Comment