Jumaat, 17 Disember 2010

Segmen Khas BioUsahawan,BiotechCorp:Biotropics Malaysia Berhad

Anda semua tentu perasan satu segmen khas dalam Buletin Utama yang memaparkan segmen BioUsahawan bersama BiotechCorp.Rancangan tu khas untuk highlight syarikat bumiputera yang mendapat status Bio Nexus dari Biotech Corp.
Kali ni giliran syarikat Biotropics Malaysia Berhad,iaitu anak syarikat Khazanah Nasional yang menjalankan kajian tentang potensi biodiversiti bumi Malaysia.Selain menjalankan kajian,pihak Biotropics bertanggungjawab memasarkan produk ekstrak tongkat ali ke negara-negara luar seperti Amerika Syarikat dan Jepun.
Produk ekstrak tongkat ali yang mendapat paten US ini dipasarkan dalam bentuk serbuk yang 100% larut air dan terjamin mutunya kerana proses pengekstrakan menggunakan mesin yang canggih hasil teknologi Jerman dan pengeringan beku(freeze drying).
Teknik pengeringan beku merupakan teknik pengeringan ekstrak herba terbaik kerana suhu pengeringan adalah antara 30 darjah selsius dan suhu terendah sehingga -75 darjah selsius.Maka,khasiat dan nilai-nilai klinikal yang terkandung didalam ekstrak tidak akan terjejas.
Berbanding kaedah komersial yang kebanyakannya menggunakan spray dry,haba yang digunakan untuk mengeringkan produk menyebabkan banyak kandungan aktif didalam produk tongkat ali akan rosak.Oleh kerana itu,kaedah freeze drying dipilih untuk memastikan produk ini dapat dipasarkan ke negara US yang mempunyai syarat-syarat piawaian yang ketat.
Bagi segmen khas Bio Usahawan yang akan disiarkan Selasa depan,pihak TV3 telah datang untuk melihat dan merakamkan perjalanan proses pengekstrakan tongkat ali bermula dari raw material hinggalah proses penyediaan untuk mengeringkan liquid concentrate menggunakan freeze dryer.

Biotropics Malaysia:Verified Herbal Actives
Merakamkan perjalanan tongkat ali chip dari pneumatic feeder ke extractor
Dibawah percolator hasil teknologi E&E Verfahrenstechnik GMBH dari Jerman 

Wartawan segmen BioUsahawan membincangkan sesuatu berhampiran stesen sterilisation

Wartawan sedang praktis skrip dihadapan freeze drying room
"lupa skrip pulak!!"

Kawan-kawan jangan lupa saksikan segmen khas produk tempatan yang berkualiti antarabangsa didalam Buletin Utama jam 8.00 malam,hari Selasa,21 Disember 2010.(alamak,birthday aku daa!)