Rabu, 10 November 2010

Tapak Warisan UNESCO:China Danxia

Negara China banyak rupabentuk mukabumi yang cantik.Sebelum ni pun aku ada highlight satu tempat menarik di China iaitu Wulingyuan National Park yang juga tapak warisan UNESCO.
Satu lagi keindahan alam di negara China,Danxia.Danxia terkenal dengan keindahan rangkaian pergunungan dan lanskap yang terbentuk dari batuan pasir (sandstone) berwarna kemerahan.
Terdapat tujuh landskap yang paling menarik di daerah Danxia.

No.1:Danxia Mountain


Pertama sekali,minta maaf la ye.maybe ada yang perasan bentuk batu tu menyerupai *****.Terletak di Guangdong Province,juga dikenali sebagai China Red Stone Park.Actually "benda" yang macam tuuuut tu ada namanya sendiri.Namanya Yangyuan Stone,maksudnya batu jantan.Batu ni pun ada pasangannya jugak,Yinyuan Hole,maksudnya lubang betina(betul ke aku translate ni??).Gambarnya aku taknak letak la,hehe!

No.2:Wuyi Mountain


Terletak di utara Fujian Province,gabungan Huangshan Mountain dan kecantikan Hangzhou Wast Lake.Berkeluasan 70 kilometer persegi dan dikelilingi oleh 9.5 kilometer anak sungai Jiuqu(Nine Zigzag).

No.3:Dajin Lake


Tasik Dajin meliputi kawasan seluas 461.8 kilometer.Terdapat empat kawasan didalam Danxia yang cantik kat sini,anak sungai Shanxing,tasik Jinhu,gua Dragon King dan Eight Immortal Cliff.

No.4:Longhu Mountain


Teletak di Yingtan,Jiangxi Province dan berkeluasan 80 kilometer persegi.Kawasan dimana paling banyak kepelbagaian bentuk mukabumi akibat luluhawa yang membentuk formasi batuan yang sangat cantik.

No.5:Langshan Mountain


Terletak di tengah-tengah pergunungan Yuecheng dimana wilayah Hunan dan Guangxi bertemu,disinilah Pergunungan Langshan.Pergunungan ni jugak adalah punca aliran sungai Zhijiang .

No.6:Zhangye Danxia Landform


No.7:Chisui Danxia Landform


Usia kawasan ni dianggarkan bermula ketika zaman Jurassic dan Cretaceous,kira-kira 100 juta tahun dulu.Merangkumi kawasan seluas 1000 kilometer persegi,terdiri dari lembah-lembah,landskap yang unik,dan air-air terjun.Ia adalah kawasan berkelembapan tinggi dan diliputi tumbuhan yang agak padat.