Selasa, 26 Oktober 2010

Lockheed Martin Exo-Skeleton;HULC

Prototaip terbaru dari firma Lockheed Martin,exo-skeleton yang bernama HULC(Human Universal Load Carrier),untuk meringankan beban yang dibawa tentera,spesifiknya tentera US lah ye.Berat bebanan yang dibawa boleh mencecah 200 paun.Bayangkan nak angkut beban seberat tu di kawasan yang berbukit bukau,padang pasir dan sebagainya.
Exo-skeleton yang dilengkapi bateri ni mampu mengurangkan bebanan,dan membolehkan tentera berjalan lebih jauh dan bertahan lebih lama.Banyak bebanan yang dibawa bermakna banyak bekalan makanan,peluru,dan ubatan untuk diorang berada di medan pertempuran lebih lama.

Images from Gizmondo


HULC menggunakan bateri lithium polymer seberat 4 paun yang mampu bertahan selama 1 jam!? sekiranya berjalan pada kelajuan 3mp/h.Terdapat juga versi extended-endurance yang dilengkapkan silent generator,dimana generatornya menggunakan bahanapi JP8 jet fuel.Dengan setangki bahanapi penuh,mampu menggerakkan HULC selama 3 hari.


Images from lockheedmartin.com

Dengan binaan titanium yang diperkuatkan,HULC berfungsi dengan kuasa hidraulik anthropomorphic exoskeleton yang fleksibel,membolehkan tentera merangkak,mencangkung dan meniarap dengan mudah.
HULC tidak menggunakan sebarang alat kawalan,sebaliknya sensor pada HULC akan mengesan apa penggunanya mahu lakukan dan kemana arah hendak berjalan dengan bantuan on board micro computer yang akan mengharmonikan pergerakan.
Rekaan modular membolehkan pertukaran komponen untuk sebarang pengubahsuaian.Untuk keupayaan mengangkat bebanan,ia tetap mampu bekerja walaupun tiada bekalan kuasa.