Isnin, 25 Oktober 2010

Kenapa Aku Suka Arsenal



Perkenalan aku dengan dunia sukan paling terkenal di muka bumi ni agak lewat.10 tahun dulu aku sangat la tak faham kenapa la orang suka sangat dengan bola sepak,baca paper pun mula dari belakang.Tu belum lagi tengok statistic chart.Ape benda la yang dimaksudkan dengan P,M,S,K,J,M.
Lepas aku beli PSOne,aku mula berjinak-jinak mengenali dunia bolasepak melalui game Winning Eleven/Pro Evolution Soccer.Masa tu World Cup Korea/Japan tengah rancak.Dari game Winning Eleven la aku kenal apa tu offside,free kick,through ball,1-2,corner kick dan sebagainya.Kalau tak,sikit pun aku tak tau.
Bila dah minat bola,tentu ada pasukan dalam Liga Inggeris yang diminati.Bagi aku plak,aku sangat meminati Arsenal.Alasan utama aku minat Arsenal nak tau pasal apa?


Pasal managernya nama Arsene Wenger.
Bagi aku Arsenal dan Arsene Wenger ada chemistry.A.R.S.E.N.A.L dan A.R.S.E.N.E Wenger sangat serasi.Bagi aku jugak Arsene Wenger sangat bijak mencari bakat-bakat muda yang akan dilatih menjadi Superstar.Selain tu,Arsene Wenger bijak dalam berbelanja dan beberapa pemain berbakat yang dia dapat,just for free!
Berbanding pasukan lain yang berbelanja besar nak beli superstar,itu tak mengkagumkan aku kalau pasukan tu mantap.Yelah,player mahal-mahal takkan nak expect perform hampeh kot.Sebagai contoh perlawanan semalam,Arsenal vs Manchester City yang berkesudahan Arsenal menang 3-0.Betapa pemilik Manchester City melabur kaw-kaw sekalipun belum tentu menjamin kemenangan.
Contoh beberapa player yang telah menjadi superstar dibawah latihan Arsenal seperti Thierry Henry,Nicholas Anelka,Ashley Cole,Robin Van Persie,Theo Walcott dan Cesc Fabregas.Dulu siapa diorang ni?Nama diorang biasa-biasa je sehinggalah menjejakkan kaki ke Arsenal.
Dalam ramai-ramai bakat muda dalam Arsenal,buat masa sekarang ni aku kagum dengan prestasi Samir Nasri.Makin lincah dan berkeyakinan depan pintu gol.Ditambah dengan kehadiran Marouane Chamakh yang berkeupayaan menanduk bola dengan tepat,kepantasan Bacary Sagna di sebelah kanan dan Gael Clichy di sebelah kiri,aku rasa Arsenal berada dalam keadaan yang agak stabil.Cuma ketiadaan Thomas Vermaelen yang aku rasa agak kurang dari segi pertahanan.
Kalau sebelum ni Manuel Almunia sebagai penjaga gol utama,nampaknya Arsene Wenger dah mula bagi peluang kepada penjaga gol kedua,Lukasz Fabianski.Cuma satu je,muka Fabianski ni jambu,penyerang lawan tak gerun,haha!Mujur semalam dia beraksi cemerlang,Man of The Match tu!


Yang aku nampak,kebelakangan ni Wenger kerap menurunkan Marouane Chamakh,Samir Nasri,Andrei Arshavin,Lukasz Fabianski dan Alex Song untuk menambahkan pengalaman diorang.
Pemain berbakat lain macam Nicklas Bendtner,Carlos Vela,Theo Walcott,Robin Van Persie,Thomas Vermaelen,Laurent Koscielny dan Eboue disimpan dulu.Go,Gooners!