Khamis, 2 September 2010

Legend of Baikal Lake Treasure

Tasik Baikal

Baru-baru ini penemuan kepada sisa-sisa keretapi awal abad ke-20 di kedalaman 700 meter tasik Baikal memungkinkan ada penemuan harta milik Tsar Russia terakhir yang juga dipanggil "Kolchak Gold'.Ianya ditemukan menggunakan MIR-1 mini-submarine.Sedikit info pengenalan berkenaan Tasik Baikal:

-Terletak di selatan bahagian Timur Siberia,Republik Autonomi Buryat,Region of Irkutsk,Russia.
-Berkeluasan 31500km persegi,sepanjang 636 kilometer dan mengandungi 23000 kilometer kubik air.Ia merupakan 1/5 daripada sumber air tawar di dunia.
-Tasik Baikal ialah tasik terdalam di dunia.Purata kedalaman ialah 730 meter dan bahagian terdalam sedalam 1620 meter.
-Sekiranya semua sungai yang besar seperti Volga,Don,Dneper & Yenisei,Ural & Ob,Ganges & Orinoko,Amazon & Thames dikumpulkan,ia akan mengambil masa hampir setahun untuk memenuhkan tasik Baikal.
-Tasik Baikal adalah tasik yang tertua iaitu kira-kira 25 juta tahun.

Beberapa bahagian dari keretapi itu telah dinaikkan ke darat.Ada lagenda disebalik cerita harta karun Tasik Baikal berkenaan dengan Laksamana Alexander Kolchak,seorang komander tentera laut Russia,penjelajah kutub,dan ketua kepada sebahagian dari anti-Bolshevik White Army semasa perang saudara Russia.Dan dikatakan emas Tsar Russia berada di daerah ini semasa Civil War 1917-1923.
Laksamana Alexander Kolchak

Tentera Laksamana Kolchak melarikan diri ke timur sepanjang laluan keretapi Trans-Siberia dan berhenti di tepi tasik Baikal berhampiran Irkutsk.Dengan Red Army mengejar mereka,White Army harus melarikan diri ke selatan China dan menyeberangi tasik Baikal yang beku.

Mengikut lagendanya,disitulah kemungkinan keretapi yang membawa simpanan emas Empayar Russia telah karam/terbalik/terbabas dari landasan(or whatever kind of accident).Secara kebetulannya pulak,penemuan yang mengejutkan itu bertepatan dengan kilometer ke-90 landasan keretapi Krugobaikalskaya di bahagian selatan tasik Baikal.

Satu lagi lagenda mengatakan  tentera White Army berjalan kaki dan mengangkut emas tersebut menggunakan kuda ketika permukaan tasik tersebut beku pada suhu -60 celcius semasa musim sejuk 1919-1920.Dikatakan juga jumlah emas Empayar Russia itu ialah *1600 tan!Belum sempat diorang sampai ke seberang,musim panas tiba masa diorang masih di tengah tasik.Maka tenggelamlah si Luncai dengan labu-labunya...ehhh!!Melilau plak.Tenggelamlah White Army dengan emas yang banyak tuh.

Walaubagaimanapun,ianya masih belum dapat dipastikan samada benar-benar terdapat harta karun Empayar Russia kat dasar tasik Baikal,atau sememangnya tak pernah ada pun kat situ.Alexander Kolchak je yang tau,hehe!


*Dailymail UK punya figure