Tuesday, September 28, 2010

Biasa Tengok YKK?

Cuba tengok zip seluar korang.Bukannya zip seluar korang terbukak.Perhatikan betul-betul,zip tu jenama apa.Walaupun bukan bertulisan YKK,sepanjang hidup korang,sure pernah terjumpa zip YKK.Tapi kenapa YKK?

YKK adalah zip buatan YKK Group,sebuah syarikat Jepun dan pembuat zip terbesar di dunia.YKK ialah singkatan dari perkataan Yoshida Kogyo Kabushikigaisha(Yoshida Manufacturing Corporation).
Pada 1935,Tadao Yoshida yang masa tu berumur 24 tahun,bekerja dengan sebuah syarikat pembuat zip.

Malangnya tahun 1936,syarikat tempat beliau bekerja dah melingkup.Beliau yang panas hati akibat kebengkrapan syarikat tersebut,akhirnya membuka kilang sediri di Nihonbashi,Tokyo.Pada Januari 1946,barulah beliau menggunakan trademark YKK.Dia panas hati tu aku pandai-pandai je tokok tambah.

Terdapat beberapa jenis zip yang dihasilkan seperti,YZip(untuk seluar jeans),Everbright,Excella,Conceal,dan Vislon(zip plastik).Sekarang ni organisasi Tadao Yoshida mempunyai 123 syarikat berkaitan yang beroperasi di 70 buah negara,270 kilang dan mempunyai 37,000 pekerja.Buat zip pun boleh kaya beb!

Post a Comment